Mnohí z vás sa už pravdepodobne stretli s pojmom User Generated Content, alebo skrátene, UGC. Nie je však UGC ako UGC!
U nás je tento pojem známy prevažne v kontexte obsahu, ktorý vytvoria fanúšikovia jednotlivých značiek organicky a zdieľajú ho na svojich profiloch, pričom si takýto obsah môže následne značka prezdieľať na svoj profil. Nejde o ambasádorov, oficiálnych zastupiteľov značky, či influencerov.
Značky obľubujú User Generated Content z veľmi dobrého dôvodu – podľa Stackla štúdie z roku 2021, 80% respondentov uviedlo, že UGC veľmi ovplyvňuje ich nákupné správanie a takýto typ obsahu im príde najviac autentický. Dokonca viac ako polovica respondentov opúšťa web, pokiaľ na ňom nie sú uvedené recenzie. Prečo tomu tak je? Vo všeobecnosti mnoho ľudí vníma marketérov a značky ako nedôveryhodných a sú presvedčení, že im ide len o zisk. Sem môžeme zaradiť aj influencerov, nakoľko mnohí z nich sa stanú pre ľudí nedôveryhodnými, ak ich publikum ,,nachytá” napríklad pri klamlivom prezentovaní produktu. Jednoducho povedané, online priestor je zahltený reklamou, spoluprácami a ľudia dnes majú tendenciu viac veriť obyčajným ľuďom, ktorým nik za recenziu či odporúčanie produktu nezaplatil.
Keď značky využívajú UGC, nejde len o predaj produktu, budujú tým vzťahy a prinášajú konverzie. Príkladom je virálne tiktok video od Trinidad Sandoval. Pani v ňom nevyužila žiadne špeciálne efekty, len úprimne rozpráva o očnom kréme, s ktorým dosiahla skvelé viditeľné výsledky. Vďaka tomuto jednému TikTok videu sa značke Peter Thomas Roth stalo to, že krém sa do týždňa vypredal, pričom predať takýto objem by normálne trvalo 6 mesiacov.
UGC ako taký však už dlhšie nie je o ,,nezapredaných” ľuďoch, ktorí autenticky prezentujú produkt či službu. Pri tomto type obsahu vznikol priestor pre novší typ marketingovej taktiky, ktorou je Paid User Generated Content alebo UGC tvorcovia, ktorí posúvajú tradičný UGC na nový level.
Pre lepšie pochopenie budeme odlišovať UGC pojmami organický UGC a paid UGC alebo UGC tvorcovia.
Je to tvorca obsahu, ktorý na prvý pohľad vyzerá ako UGC, no v skutočnosti ide o obsah zaplatený značkou. Narozdiel od influencerov, ktorí potrebujú najskôr dostatočne veľké publikum aby boli oslovení na spoluprácu, UGC tvorcovia nepotrebujú veľa followerov, dokonca nemusia ukazovať ani svoju tvár. Ich úloha je jasná – za honorár vytvoria obsah pre značku, ktorá si ho nakoniec vypublikuje u seba na profile či využije v platenej reklame. UGC vo všeobecnosti funguje už dlhšie skvele, keďže ide o autentický obsah vytvorený skutočnými fanúšikmi značky. UGC tvorca je teda akoby len ďalší pojem pre freelancera, ktorý je tvorcom obsahu, má svoje portfólio a cenník.
Značky platia za autentickejší obsah na svojich platformách. Ako príklad si zoberieme spoločnosť Later.com, ktorá si takto najala UGC tvorcu. Začali s tým experimentovať v roku 2022, nakoľko majú menší tím a potrebovali vygenerovať viac obsahu. Namiesto plateného partnerstva si objednali videá od UGC tvorcu, ktoré vyzerali organicky a boli podobné tomu, čo by spoločnosť normálne pridala na svoje sociálne siete.
UGC tvorcovia | Influenceri |
Bežní spotrebitelia vytvárajúci obsah pre značku. Nie je potrebné, aby mali veľa followerov, dokonca nemusia ani ukazovať tvár. | Osoby s väčším a verným publikom, ktoré promujú značky. Značka sa spája so známou tvárou, ktorú majú už ľudia radi. |
Obsah tvorený spotrebiľmi prevažne z ich iniciatívy, autentické prezentovanie z bežného života.
Nižší spend. |
Influenceri bývajú oslovení značkami, obsah je viac upravený, vycibrený, tvorený za účelom proma.
Vyšší spend. |
Možná dlhodobá lojalita avšak nie exkluzivita. | Prevažne krátkodobé platené partnerstvá, exkluzivita. |
Motivácia: úprimný záujem o značku či pozitívna skúsenosť so značkou. | Motivácia: Finančná odmena za promovanie produktu či služby na profile influencera (poskytnutie reklamného priestoru). |
Menšia kontrola nad obsahom, rôzne, nezaujaté názory zákazníka. | Väčšia kontrola nad obsahom, obsah tvorený viac k obrazu značky / podľa pokynov značky. |
Pri pracovaní s UGC tvorcami je okrem definovania cieľov a očakávaní veľmi dôležité zachovať autentickosť, a teda ponechať tvorcom dostatočnú kreatívnu slobodu. Spôsobov ako nájsť toho pravého UGC tvorcu pre vašu značku je mnoho (zatiaľ v zahraničí):
Veru máme! Paid UGC možno u nás ešte nie je tak rozšírený ako v zahraničí, no existujú tvorcovia, ktorí sa tvoreniu takémuto typu obsahu už venujú. Príkladom sú @lusyliana.ugc či Marta Piroščáková, taktiež známa influencerka Patra Bene napríklad rozbehla platformu zameranú pre UGC tvorcov. S aktuálnym trendom UGC v zahraničí to vyzerá, že aj na našom trhu sa nájde väčší priestor pre tento typ marketingovej stratégie.
Tak čo, skúsili by ste si UGC tvorbu – či už na strane tvorcu alebo značky?
Zdroje: Later.com / Instapage / Taggbox / Socialmediatoday