V dnešnom digitálnom svete, kde pozornosť používateľov je vzácna a konkurencia o ňu neúprosná, sa efektívny nákup reklamy stáva kľúčovým pre úspech marketingových kampaní. Tradičné metódy nákupu reklamy, založené na priamych dohodách medzi inzerentmi (advertisers) a vydavateľmi (publishers), sú časovo náročné a často neefektívne. Tu prichádza na scénu programatický nákup reklamy, prístup, ktorý automatizuje a optimalizuje proces nákupu a predaja online reklamného priestoru prostredníctvom softvérových platforiem (nástrojov). Namiesto zdĺhavého manuálneho vyjednávania a uzatvárania dohôd, tak inzerenti využívajú technológie na nákup reklamného priestoru v reálnom čase, s cieľom osloviť správne publikum (potenciálnych zákazníkov) v správnom čase a na správnom mieste v digitálnom priestore, ktorý poskytujú vydavatelia.
Programatický ekosystém je v dnešnej dobe už značne rozsiahlý a zložitý, ale jeho základné zložky sú stále SSP, Ad Exchange, DSP a Ad server.
Predstavte si, že navštívite obľúbený webový portál. V priebehu zlomku sekundy, kým sa stránka načíta, prebieha komplexný proces, ktorý rozhoduje o tom, aká reklama sa vám zobrazí. Tento proces, označovaný ako Real-Time Bidding (RTB), sa odohráva nasledovne:
Celý tento proces “otvorenej aukcie” (open exchange), od návštevy webovej stránky až po zobrazenie reklamy, trvá približne do 300 milisekúnd. Pre porovnanie, je to rýchlejšie ako ľudské žmurknutie.
Takýto RTB proces sa dá ešte zjednodušiť, ak je Ad Server priamo súčasťou DSP. Dá sa ale, naopak aj skomplikovať, ak do procesu vstúpi ešte platforma na správu dát o používateľoch (DMP) alebo verifikácia a kontrola brand safety reklamného priestoru, cez ktoré musí ešte prejsť bid (či už pred samotnou aukciou alebo po nej). Prípadne by sa nákup uskutočnil prostredníctvom Preferred (Private) deal s minimálnou (floor) cenou bidu (ktorý má prednosť pred otvorenou aukciou) alebo cez tzv. Header bidding. O tom ale niekedy nabudúce.
Vizualizácia programatického ekosystému
Najpoužívanejšie platformy na správu programatických kampani pre inzerenta sú DV360 a Google Ads. Obe sú súčasťou reklamného ekosystému od Google, avšak každá môže slúžiť inému účelu a je navrhnutá pre iný typ inzerentov.
Google Ads je platforma vhodná pre menších inzerentov s menším rozpočtom, ktorí si chcú rýchlo vygenerovať návštevnosť svojho webu alebo konverzie. Na druhú stranu,pre veľkých inzerentov poskytuje DV360 silný nástroj na programatickú reklamu vrátane RTB, cross-channel manažmentu frekvencie alebo pokročilému cieleniu (umožňuje použiť aj vlastné CRM dáta a tvorbu “look-a-like” publík) a možností optimalizácie nakupovaného reklamného priestoru (inventory). DV360 umožňuje nakupovať prémiové inventory u množstva inzerentov cez otvorenú aukciu alebo tzv. Private deals na rozdiel od Google Ads, ktoré dokáže nakupovať iba inventory v rámci “Google siete” (GDN – Google Display Network).
Bezpochyby, programatický nákup ponúka veľa benefitov pre inzerenta, vydavatela aj zákazníka. Preto ho môžeme kľudne nazvať aj “win-win-win”.
Podľa IAB v roku 2024 tvorili výdavky do programatickej reklamy na Slovensku 78% výdavkov do display reklamy, čo predstavovalo výdavky vo výške 102,5 mil. Eur. Oproti predchádzajúcemu roku je to nárast o viac ako 13%. Výdavky do programatickej reklamy sa na Slovensku zvyšujú každý rok a od roku 2020 sa zvýšili o viac ako polovicu.
Odhaduje sa, že výdavky do programatickej reklamy by mohli celosvetovo presiahnúť 700 miliárd USD v roku 2027 (zo 178 miliárd iba z pred desiatich rokov). Medzi kanály s najväčším a najrýchlejším rastom v súčasnosti patria Connected TV (CTV), digitálne audio a digitálny out-of-home.
Ste na to pripravení? My v GroupM Nexus áno vďaka našej širokej ponuke produktov a programatických riešení.
Programmatic Lead
GroupM Slovakia