Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

Digi Moms: Ako technológie menia životy moderných mám

Zdieľať

Byť mamou nie je ľahké. Aj napriek narastajúcemu zapojeniu otcov do fungovania domácnosti, stále musíme manažovať nekonečné množstvo úloh, potrieb či požiadaviek, vyberať zo širokej palety možností a robiť neustále rozhodnutia, ktoré majú vplyv nielen na nás, ale aj na naše milované deti a ich budúcnosť. V mnohom nám však vedia pomôcť technológie a každodenný život nám zjednodušiť. S nástupom AI sa otvorilo nové spektrum možností, ktoré menia životy mám. Ako? Poďme sa na to pozrieť!

Digitálne mamy a ich mediálna konzumácia

Za posledné roky sa spôsob, akým slovenské mamy konzumujú médiá, dramaticky zmenil. Kým kedysi hlavne čítali knihy a magazíny o rodičovstve alebo sledovali televízne relácie, dnes hľadáme inšpiráciu a podporu na sociálnych sieťach, YouTube, podcastových platformách či v AI nástrojoch. Tento posun je markantný aj v posledných rokoch: až 80% mám dnes navštevuje internet niekoľkokrát denne, čo je výrazný nárast oproti 60% v roku 2020. Už 22,5% mám využíva ChatGPT najmä na zlepšovanie svojich zručností, zlepšovanie práce, pomoc pri rozhodovaní a vyhľadávanie informácií.

Štatistiky ukazujú, že už 15% mám trávi sledovaním online videí deväť a viac hodín týždenne, čo je obrovský skok oproti 2% v roku 2020. Hoci 85% mám pozerá TV minimálne 2-3x týždenne (45% denne), dôležité je, že sa mení spôsob akým ju pozerajú. Až 43% mám popri pozeraní TV bežne používa mobil alebo tablet a využíva ich na komunikáciu či získavanie informácií (oproti 36% v roku 2020).

Sociálne siete sú stále dominantné – 81% mám denne navštevuje sociálne siete – Facebook, Instagram, X (Twitter) a rastie aj TikTok. Najčastejšie ich používajú na udržiavanie kontaktu s priateľmi a rodinou, sledovanie celebrít a influencerov, zdieľanie vlastných fotografií a videí a sledovanie aktuálnych správ a udalostí.

Digi Moms ako influencerky: Nová vlna inšpirácie a podpory

Sociálne siete priniesli fenomén – mamy influencerky. Tieto ženy kombinujú rodičovstvo, kariéru a digitálny svet, pričom svojimi príspevkami inšpirujú tisíce ďalších mám. Často zdieľajú praktické rady, recepty, tipy na výchovu, recenzie produktov či otvorené rozhovory o výzvach materstva.

Známe slovenské mamy influencerky, ktoré sú podľa GroupM Influence Power Index (IPI) dôveryhodné pri odporúčaní produktu, sú napríklad Ivana Gáborík, Kristína Tormová či Mária Čírová. Publikum si získali svojou autentickosťou a ochotou hovoriť o ich realite rodičovstva.

Zaujímavým trendom je aj rast mikroinfluenceriek – mám s menším počtom sledovateliek, ktoré však dokážu vytvárať veľmi blízky a dôverný vzťah so svojím publikom. Vytvárajú tak komunity, ktoré pôsobia ako virtuálna podpora pre ostatné mamy, ktoré sa môžu cítiť osamelé alebo zahltené.

Technológie a zmeny v nákupnom správaní

Zvýšená aktivita online sa odráža aj v zmenách v každodennom živote mám. Nárast online nakupovania je jasným ukazovateľom – 89% mám nakúpilo online za posledných 12 mesiacov, oproti 82,5% v roku 2020. Aplikácie ako Moja dm umožňujú vytvárať nákupný zoznam priebežne, dokážu predvídať nákupné potreby na základe histórie, objednať tovar na expresné vyzdvihnutie v predajni a ponúkajú personalizované zľavy. Zaujímavé je, že až 40% mám využíva online priestor aj na predaj svojich vecí. Efektívne tak narábajú s rodinným rozpočtom a podporujú opätovné využitie vecí, ktoré ešte môžu poslúžiť niekomu ďalšiemu.

Zmena v životnom štýle: Technológie ako katalyzátor rovnováhy v živote

Moderné mamy využívajú technológie aj na plánovanie rodinného života – od zdieľaných kalendárov a zoznamov úloh v mobile až po nákupné zoznamy. Dobrou správou je, že si mamy čoraz viac uvedomujú potrebu hľadania rovnováhy vo svojom živote a hľadajú kvalitné zážitky a inšpiráciu. Viac mám pracuje len 2-3 dni v týždni na part-time. Pri hlavnom úväzku pracujú 1-3 dni z domu, hoci vidíme aj veľký návrat na pracovisko. Uvedomujú si aj potrebu oddychu – kedysi mali aktivity pre seba 1x do týždňa, v roku 2024 už 2-3x. Aspoň raz do mesiaca sa venujú seba-vzdelávaniu a stále viac mám chodí aspoň raz mesačne za kultúrou. Čoraz viac upúšťajú od tradičných predstáv o tom, že žena sa má len starať o domácnosť. Zatiaľ čo v roku 2020 mamy varili a upratovali denne, v roku 2024 sa tieto činnosti diali skôr 2-3x týždenne.

Technológie, ktoré zjednodušujú aj zachraňujú životy

Prvý kontakt s technológiami pre mamy prichádza už v prvých dňoch tehotenstva. Existujú rôzne aplikácie na sledovanie vývoja bábätka a zaznamenávanie míľnikov počas tehotenstva aj po narodení dieťatka. Na trhu sú monitory dychu, prichádzajú produkty, ktoré umožňujú sledovanie životných funkcií či meranie teploty dieťatka cez mobil, ohrievače fliaš, variče príkrmov. Väčšina nových domácich spotrebičov už umožňuje ovládanie cez mobil a spustiť práčku, vysávač či umývačku môžeme aj na diaľku. AI prináša revolúciu aj do spôsobu ako sa hráme a vzdelávame – AI poháňané hry podporujú logické či kritické myslenie, kreativitu a zábavu pre celú rodinu. Mnohé mamy oceňujú inteligentné hodinky či prstene, ktorými si monitorujú vlastnú kvalitu spánku, fyzickú aktivitu a stresové úrovne. Najnovšie sú veľkým hitom štuple do uší s rôznymi úrovňami potlačenia hluku, a ja úplne rozumiem prečo.

Technológie nám dnes umožňujú byť efektívnejšími, mať lepší prehľad o všetkom, čo sa deje a aspoň trošku znížiť množstvo vecí, na ktoré musíme permanentne myslieť. Každá mama dokáže naozaj oceniť funkčné uľahčenie v živote a uistenie, že je skvelá mama a robí pre svoju rodinu maximum. Kľúčom však zostáva používať technológie s mierou a vedome, aby boli skutočne prínosom a nie zdrojom stresu. Ak ste mama, ktorá už využíva technológie a AI vo svojom živote, podeľte sa o svoje skúsenosti! Aké nástroje vám najviac pomáhajú?

PS: Deň matiek je už 11. mája. Čo takto potešiť tú svoju nejakou kultúrou alebo iným zaujímavým programom na čas pre seba? 😊

Zdroje dát: MML-TGI extended data SR  3rd – 4th quarter 2020 a 2024, IPI 2018-2025

*v článku hovoríme o mamách ako dospelých ženách s deťmi do 18 rokov


Andrea Martiňáková

Account Manager
Wavemaker Slovakia

Next up