Archív televízneho vysielania je súčasťou pomaly každej modernej televíznej služby, ktorá sa na Slovensku používa. Napríklad Telekom pred niekoľkými mesiacmi sprístupnil archív takmer všetkých staníc už v cene samotnej televíznej služby všetkým svojm zákazníkom a mnohí z nás si sledovanie televízneho obsahu inak ako z archívu ani nevedia predstaviť.
Rozhodli sme sa pozrieť na to, ako diváci archív využívaju a aký dopad má samotné sledovanie archívnych programov na sledovanosť reklamných blokov. Ako vhodný projekt, na ktorom by sme si tieto divácke návyky odsledovali, považujeme Let´s Dance. Samo o sebe je každé vysielanie veľmi dlhé, veď začína krátko po pol deviatej a končí pred polnocou. Keďže sa vysiela v nedeľu a na druhý deň sa vstáva skoro do práce, časť divákov uprednostní posteľ a program dopozerá inokedy. Často nahnevá, že dramaturgia tých najlepších tanečníkov a tanečníčky zaraďuje až na záver, aby udržala čo najväčšie množstvo divákov pred televízorom až do konca. Aj vtedy záznam príde vhod.
Sledovanosť naživo a odložená sledovanosť programu Lets’s Dance 5.3.2023
Čísla dokazujú, že počas živého vysielania síce klesá sledovanosť reklamy v porovnaní s programom, ale nie výrazne. Prvý reklamný blok mal sledovanosť o 11% nižšiu ako je premerná sledovanosť celého programu. Časť divákov síce Let´s Dance pozeralo ešte v nedeľu, ale zapli si ho z archívu neskôr, zrejme pre to, aby mohli pretočiť reklamu vo vysielaní, táto mala sledovanoť nižšiu o takmer 60% v prvom bloku, ako bol priemer celého programu. Podobnú sledovanosť relácie z archívu ako v nedeľu zaznamenali peoplemetre ešte v pondelok, tam tá sledovanosť prvého reklamného bloku bola ešte nižsia, až takmer 80% divákov programu prvý reklamný blok preskočilo.
V ďalších dňoch ale záujem o nedeľnú reláciu upadal.
Dáta ukazujú, že diváci stále uprednostňujú vysielanie v reálnom čase, fixujú sa naň, niektorí pragmaticky odložia začiatok vysielania o pár minút neskôr, ale v ten istý deň, živé vysielanie dobehnú ľahko pretočením reklamy v brejkoch, prípadne dopozerajú program nasledujúci deň. V ďalších dňoch ale program z nedele neriešia.
Zdroj: TV Markíza
Túto hypotézu sme si overili na všetkých prime timeových reláciach na hlavných komerčných staniciach počas prvých troch mesiacoch tohto roka. I keď tie prírastky boli nižšie ako pri prvom vysielaní Let´s Dance, i tu platilo, že z archívu sme sledovali program do 48 hodín od ich lineárneho vysielania.
Vzhľadom k tomu, že televízie zvažujú zamedziť pretáčaniu reklám v archívnom vysielaní, zatiaľ sa to nejaví ako dobrý krok, keďže dáta ukazujú, že sa tak deje len v deň živého vysielania a ten nasledujúci, pričim pokles sledovanosti bloku v porovnaní s vysielaním zatiaľ pri odloženej sledovaností neklesá tak kriticky.
Zdroje: Aktuality – Telekom Magio GO, Aktuality – zákaz pretáčania reklám