Archív televízneho vysielania je súčasťou pomaly každej modernej televíznej služby, ktorá sa na Slovensku používa. Napríklad Telekom pred niekoľkými mesiacmi sprístupnil archív takmer všetkých staníc už v cene samotnej televíznej služby všetkým svojm zákazníkom a mnohí z nás si sledovanie televízneho obsahu inak ako z archívu ani nevedia predstaviť.
Rozhodli sme sa pozrieť na to, ako diváci archív využívaju a aký dopad má samotné sledovanie archívnych programov na sledovanosť reklamných blokov. Ako vhodný projekt, na ktorom by sme si tieto divácke návyky odsledovali, považujeme Let´s Dance. Samo o sebe je každé vysielanie veľmi dlhé, veď začína krátko po pol deviatej a končí pred polnocou. Keďže sa vysiela v nedeľu a na druhý deň sa vstáva skoro do práce, časť divákov uprednostní posteľ a program dopozerá inokedy. Často nahnevá, že dramaturgia tých najlepších tanečníkov a tanečníčky zaraďuje až na záver, aby udržala čo najväčšie množstvo divákov pred televízorom až do konca. Aj vtedy záznam príde vhod.
Čísla dokazujú, že počas živého vysielania síce klesá sledovanosť reklamy v porovnaní s programom, ale nie výrazne. Prvý reklamný blok mal sledovanosť o 11% nižšiu ako je premerná sledovanosť celého programu. Časť divákov síce Let´s Dance pozeralo ešte v nedeľu, ale zapli si ho z archívu neskôr, zrejme pre to, aby mohli pretočiť reklamu vo vysielaní, táto mala sledovanoť nižšiu o takmer 60% v prvom bloku, ako bol priemer celého programu. Podobnú sledovanosť relácie z archívu ako v nedeľu zaznamenali peoplemetre ešte v pondelok, tam tá sledovanosť prvého reklamného bloku bola ešte nižsia, až takmer 80% divákov programu prvý reklamný blok preskočilo.
V ďalších dňoch ale záujem o nedeľnú reláciu upadal.
Dáta ukazujú, že diváci stále uprednostňujú vysielanie v reálnom čase, fixujú sa naň, niektorí pragmaticky odložia začiatok vysielania o pár minút neskôr, ale v ten istý deň, živé vysielanie dobehnú ľahko pretočením reklamy v brejkoch, prípadne dopozerajú program nasledujúci deň. V ďalších dňoch ale program z nedele neriešia.
Túto hypotézu sme si overili na všetkých prime timeových reláciach na hlavných komerčných staniciach počas prvých troch mesiacoch tohto roka. I keď tie prírastky boli nižšie ako pri prvom vysielaní Let´s Dance, i tu platilo, že z archívu sme sledovali program do 48 hodín od ich lineárneho vysielania.
Vzhľadom k tomu, že televízie zvažujú zamedziť pretáčaniu reklám v archívnom vysielaní, zatiaľ sa to nejaví ako dobrý krok, keďže dáta ukazujú, že sa tak deje len v deň živého vysielania a ten nasledujúci, pričim pokles sledovanosti bloku v porovnaní s vysielaním zatiaľ pri odloženej sledovaností neklesá tak kriticky.
Zdroje: Aktuality – Telekom Magio GO, Aktuality – zákaz pretáčania reklám