Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

Ako vojna na Ukrajine zamávala so sledovanosťou slovenského spravodajstva

Zdieľať

Je prirodzené, že každá väčšia krízová udalosť viac či menej rozkolíše stereotypné mediálne správanie ľudí. Videli sme to nie tak dávno pri pandémii a dnes tu máme ďalší prípad v podobe vojny na Ukrajine.

Zaujímalo nás, aké boli prvé pozorovateľné zmeny v sledovanosti televízií a slovenských webov v dôsledku aktuálnej krízy.

Pri digitálnych médiách sme sa opreli o dáta IAB monitor a pozreli sme sa na najväčšie spravodajské weby: aktuality, sme, dennikn, topky a cas. Porovnali sme metriky návštevnosti (Real Users/RU) a času stráveného na stránke (Time spent per RU) v týždni pred vojnou (W7), v týždni invázie (W8) a v prvom týždni vojny (W9).

Web Denníka N zaznamenal najväčší boom. V týždni invázie sa mu zdvihli Real Users z 829 000 na 1,15 milióna, teda o 39%. Čas, ktorý užívatelia na stránke trávili vzrástol dokonca o vyše 50%. A aj v nasledujúcom týždni si dennikn.sk dokázal vysoké čísla udržať.

To sa však už nedá povedať o ostatných sledovaných weboch, ktorým síce počty užívateľov v týždni invázie vyskočili, následne však v ďalšom týždni padli dokonca pod úroveň predvojnového týždňa. Treba však dodať, že ľudia, ktorí tieto weby navštevujú pravidelne na nich stále trávia podstatne viac času, tento ukazovateľ totiž zotrváva na navýšených hodnotách.

Pri pohľade na slovenské televízie sme sa pozreli na rovnaké obdobie, dáta nám však umožnili trochu podrobnejší pohľad po dňoch. Zanalyzovali sme rating hlavných spravodajských relácií TV Markíza, TV JOJ a RTVS Jednotky.

Vidno tu veľmi rozdielnu reakciu sledovanosti správ na týchto kanáloch. U TV Markíza vyskočil rating v deň invázie a asi týždeň po nej sa správy TV Markíza stále držali v priemere o 1,5 ratingu vyššie ako obvykle, následne sa začali čísla vracať na pôvodné úrovne. TV JOJ viac divákov k spravodajstvu nepritiahla vôbec, skôr v niektoré dni klesla aj pod svoj priemer a je teda možné, že ľudia čerpali informácie z iných zdrojov. Správy na Jednotke RTVS zaznamenali veľký záujem dva dni po invázii (26.2.), čo mohlo súvisieť aj so záujmom o toto spravodajstvo po výmene jeho vedenia. Tento záujem si Jednotka udržala ešte v nasledujúci deň, v ďalších dňoch však už prišlo výraznejšie oslabenie sledovanosti a divákov sa stanici udržať nepodarilo.

Napokon nás zaujímal aj vplyv udalostí na Ukrajine aj na sledovanosť ostatných televíznych relácií mimo spravodajstva, a teda či od nich rozruch okolo vojny neodviedol pozornosť. To sa nám však ani pri reláciách vysielaných v Prime Time ani v časoch pred spravodajstvom nepotvrdilo.

Situáciu budeme samozrejme naďalej pozorne sledovať a zaujímať nás bude aj dlhodobejší vplyv týchto zmien.


Zuzana Langhová

TV Specialist
Wavemaker Slovakia

Peter Funka

Social Media Manager
Wavemaker Slovakia

Filip Huszár

Account Manager
Wavemaker Slovakia

Michal Vasilenko

Account Director
Wavemaker Slovakia

Next up