Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

Sila in-game marketingu: Most medzi značkami a hráčmi

Zdieľať

V rýchlo meniacom sa svete marketingu podniky neustále hľadajú inovatívne spôsoby, ako sa dostať k svojej cieľovej skupine. Jednou z vďačnejších cieľoviek sú práve gameri. Keďže herný priemysel rastie exponenciálne, predstavuje jedinečnú príležitosť osloviť veľké a hlavne zanietené publikum. V tomto článku sa budeme venovať in-game marketingu – preskúmame jeho možnosti a potenciálne výhody, ktoré ponúka pre značky aj hráčov.

Vzostup in-game marketingu

Koncept in-game marketingu nie je nový, no jeho význam sa v nedávnej dobe markantne zvýšil. Videohry už nie sú obmedzené len na oblasť zábavy – zmenili sa na kultúrny fenomén s miliardami hráčov a fanúšikov po celom svete. Vedeli ste, že je na svete viac gamerov ako katolíkov? Táto zmena a ďalšie faktory nútia značky prehodnotiť používanie tradičných reklamných nástrojov a čoraz väčšie percento budgetu smerovať do aktivít spojených s herným priemyslom. Či už ide o sponzoring herného turnaja, alebo o využitie interaktívneho a pohlcujúceho prostredia hier na oslovenie svojej cieľovej skupiny.

Formy in-game marketingu

Okrem klasických offlinových aktivít, ktoré značka môže podniknúť v rámci snahy osloviť a podporiť gamerskú komunitu (ako sú partnerstvo na hernom podujatí – hlavne branding eventových komunikátov a priestorov, stánok s produktami/aktivitami v rámci eventu, či sponzoring teamu), môže značka načrieť do super-hlbokej studnice spôsobov ako sa dostať priamo do hry. Tak ako má každá hra svoju jedinečnú mechaniku, grafiku aj spôsob odmeňovania hráča, tak existuje aj mnoho kreatívnych spôsobov, ako do nej umiestniť logo, produkt alebo kampaňový message. Tu je niekoľko spôsobov:

Product placement

Rovnako ako do filmov, aj do hier viete umiestniť svoj produkt. Hráči tak uvidia svoj obľúbený nápoj, značku oblečenia alebo pokojne aj reťazec rýchleho občerstvenia, ktorý je integrovaný priamo do prostredia hry. Môže byť na vizuálnej úrovni, ale pri troche úsilia aj na úrovni interaktívnej, kedy má hráč možnosť „zobrať produkt do ruky“ alebo na neho kliknúť či ho využiť na dosiahnutie cieľov v hre.

Brandované výzvy, sezónne udalosti

V niektorých hrách je možnosť vytvoriť napríklad časovú výzvu na splnenie istých úloh. Celá táto aktivita môže byť brandovaná a sponzorovaná značkou. To umožňuje hráčom priamu interakciu a pozitívnu asociáciu so značkou, pretože účasť vo výzve vedie k odmenám alebo cenám.

Zdroj: callofduty.com

Reklamné billboardy a bannery

Nielen v klasických hrách, ale aj vo virtuálnych svetoch môžu reklamné billboardy zobrazovať reklamy z reálneho sveta. Tieto dynamické reklamy možno meniť a aktualizovať, aby bol obsah čerstvý a aktuálny. To je len malá kvapka v mori, keď ide o metaverse. Značky si v ňom vedia otvoriť vlastnú predajňu, zapájať používateľov do aktivít herného charakteru, ponúkať kupóny či zľavy na nákup vecí vo virtuálnom, ale aj reálnom svete.

Nikeland na Robloxe

Skiny a personalizácia hernej postavy alebo prostredia

Mnohé hry ponúkajú viaceré vizuálno-funkčné verzie predmetov používaných v hre (v angličtine nazývané skiny) a tiež možnosti personalizácie postavy alebo prostredia. Práve tu sa otvára značkám veľmi natívna možnosť propagácie produktov alebo služieb prostredníctvom brandovaných skinov alebo iných položiek. Príkladom môžu byť skiny na zbrane v strieľačkách, ale aj značkové kusy oblečenia pre avatara v aplikácii Snapchat.

Branding playera a video injektáž

Dôležitým aspektom v hernom priemysle nie sú len samotní hráči, ale aj obrovské množstvo herných fanúšikov, ktorí radi sledujú, ako sa iní hrajú. Nemusí ísť len o profíkov, môže to byť niekto s charizmou a dobrou schopnosťou komentovať dianie. Obrovské množstvo času stráveného používateľmi na platforme Twitch je toho dôkazom. Zatiaľ čo hráč sa sústredí len na dianie v hre, divák má možnosť vnímať aj herné prostredie, prípadne branding playera.

Injektáž v rámci video-playera s hrou je ďalším zo zaujímavých spôsobov ako zasiahnuť práve herných divákov. Pomocou platformy inStreamly, ktorá pomáha gamerom monetizovať svoju vášeň, si viete „prenajať“ tisícky microinfluencerov a do ich streamu vkladať injektáže s rôznymi vizuálmi a posolstvami. Je to niečo ako bannerová plocha v streame a je len na vás, ako kreatívne a funkčne plochu využijete.

Výhody in-game marketingu

  • Zanietenosť a zapojenie hráčov: Hráči ochotne investujú hodiny do hrania a streamovania, čím sa stávajú ideálnou skupinou pre cielenie.
  • Rozmanitosť publika: Herné spoločenstvo zahŕňa rôzne vekové skupiny, pohlavia a pozadia. Je tak vhodné pre marketingové aktivity najrôznejšieho charakteru.
  • Marketing na základe dát: Platformy pre in-game reklamu často poskytujú podrobnú analytiku o správaní hráčov a ich interakciách, čo pomáha značkám zlepšiť ich stratégie.
  • Dlhodobá vernosť značke: Ak sa urobí správne, in-game marketing môže vytvoriť pocit autenticity. Hráči sú pravdepodobne viac naklonení značke, s ktorou interagovali vo svojej obľúbenej hre.
  • Je to „neokukaná“ forma reklamy: Má potenciál byť viac zaznamenaná aj ľuďmi s vytvorenou banerovou slepotou.

Výzvy a etické úskalia

Hoci in-game marketing ponúka významné príležitosti, nesie aj zopár úskalí. Jednou z hlavných obáv je zachovanie etických praktík a nenarušovanie herného zážitku. Príliš invazívna reklama môže byť rušivá a môže teda viesť k negatívnym reakciám hráčov. Okrem toho je dôležité, aby in-game marketing dopĺňal prostredie a príbeh hry. Integrácia by mala byť plynulá a mala by zlepšovať herný zážitok namiesto toho, aby ho narušovala.

Budúcnosť in-game marketingu

S rozvojom technológie sa mení aj in-game marketing. Príchod virtuálnej a rozšírenej reality otvára nové možnosti pre značky. Vylepšená interaktivita a pohlcujúce zážitky budú pravdepodobne redefinovať spôsoby, akými značky komunikujú s hráčmi. Navyše, keďže herný priemysel bude ďalej rásť, bude pre značky stále dôležitejšie zostať agilné a prispôsobivé v svojom prístupe.

Zdroj: Martech


Denisa Turányiová

Social Media Manager
Wavemaker Slovakia

Next up