Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

Kidfluenceri: rozprávková kariéra alebo vykorisťovanie?

Zdieľať

Nová generácia influencerov je tu! Mnoho z nich nemá ešte ani 10 rokov, no s pomocou rodičov či súrodencov už od útleho veku rozprávkovo zarábajú a majú vybudovanú platformu, o akej mnoho začínajúcich influencerov len sníva. Predstavujeme vám kidfluencerov.

Hovorí sa, že deti sú budúcnosť. Mnoho značiek sa, zdá sa, týmto heslom riadi a investujú do najmladších tvorcov. Hoci na Slovensku veľa detských influencerov nemáme, vo svete tento typ influencer marketingu naplno funguje.

Kto sú vlastne kidfluenceri a ako fungujú?

Ide najmä o deti z Generácie Alpha (2010-2024), ktoré sú aktívne na platformách Instagram, TikTok či YouTube. Práve pre túto generáciu je špecifické, že odmalička vyrastajú so sociálnymi sieťami, mnohých život je dokonca zaznamenávaný online od momentu, kedy prišli na tento svet, keďže práve ich rodičia sú influencermi. Dá sa povedať, že fungujú ako väčšina detských hviezd – na všetko dohliadajú ich rodičia, predovšetkým spravujú zárobky z obsahu, ktorý tvoria.

Ako sa teda dieťa dostane k niečomu takému ako kidfluencing?

Možno aj sami sledujete na Instagrame mamičky, ktoré sa delia so svojím súkromím s followermi. Je ich naozaj nespočetné množstvo, po celom svete. Dieťa, ktoré je vystavované tisícom až miliónom ľuďom online, je do sveta influencer marketingu, pozornosti a slávy ,,hodené’’, iniciátorom je rodič, ktorý svoj obsah na sociálnych sieťach stavia okolo svojich detí. Deti sa postupne stávajú hlavnými tvárami jednotlivých profilov, hoci ešte úplne nerozumejú, čo všetko to obnáša.

Iniciátorom môže byť samozrejme taktiež dieťa, keď jednoducho vystupovanie pred objektívom zbožňuje. Nakoľko spoločnosť Meta povoľuje užívateľom založiť si profil až od 13 rokov, mladší tvorcovia to ,,obchádzajú’’ tak, že im profil spravujú rodičia.

Deti odmalička sledujú YouTube, scrollujú na Instagrame a TikToku. Už v roku 2019 americká štúdia ukázala, že jedno z troch detí túži byť Youtuberom keď vyrastie. Chcú slávu, úspech, obdiv a tvoriť vlastný obsah či promovať značky.

Čo za obsah tvoria mladučké známe tváre?

Medzi kidfluencermi vidíme najčastejšie populárny formát unboxingov a recenzií, rôzne challenge, spracovanie trendov, Q&A, či kontroverzný make-up (možno ste zachytili veľkú online debatu o ,,Sephora kids” a (ne)vhodnosti ).

Medzi najznámejšie kidfluencerky patrí napríklad Američanka Everleigh Rose s takmer 5 miliónmi followerov na Instagrame. Ide o dcéru Savannah a Cole LaBrantovcov, známych Youtuberov. Profil Everleigh spravuje jej mama Savannah, ktorá pridáva obsah s dcérkou už dlhé roky, followeri poznajú Everleigh od jej útleho veku. Medzi ďalšie populárne mená na Instagrame patria Taytum & Oakley (3,1M followerov), či Rohee & Romi (1,4M followerov). Na TikToku sú to napríklad Koti a Haven Garza s 4,8 milióna followermi, alebo aj North West, ktorá tvorí videá so slávnou mamou Kim Kardashian (19,2M followerov).

Pravdepodobne vám neunikli správy o najmladšom najlepšie zarábajúcom YouTuberovi – Ryan Kaji (37M followerov), ktorý sa už v 6. rokoch dostal do rebríčku Forbes, kedy mal na konte 11 miliónov amerických dolárov z videí, kde dával recenzie na hračky. Dnes, keď už je o niečo starší, sa jeho obsah zmenil a zárobok sa pohybuje na úrovni viac ako 30 miliónov amerických dolárov.

Na Slovensku môžeme za kidfluencerku považovať Lydiu Sládečkovú, ktorej profil s aktuálne 51,7k followermi spravuje jej mama, Lucia Sládečková. Ďalším mladučkým influencerom je napríklad Nikolas Švehla (12,4k followerov), syn rappera Majselfa, ktorí spoločne svojou tvorbou zabávajú státisíce ľudí.

Aký je potenciál kidfluencerov?

Jednoducho povedané, obrovský. Nik neodkomunikuje posolstvo či nepredá produkt najmladšej cieľovke lepšie, ako ich rovesník. Kidfluenceri sa predovšetkým vedia s rovesníkmi spojiť ich spoločnou rečou, nad čím sa marketéri môžu trápiť hodiny. Generácia Alpha už teraz predstavuje obrovskú kúpnu silu. Hoci deti nemajú vlastné peňažné prostriedky, podieľajú sa na rozhodovaní (až 87%!), čo pribudne do domácnosti, čomu už mnohé značky začali prikladať dôležitosť. Viac si môžete o tejto generácii prečítať aj v našom minulom článku.

A čo z toho majú vlastne deti? Pokiaľ je byť pred objektívom ich snom a túžia po sláve a uznaní, kidfluencing ich dáva do pozície, kedy sú neskutočne popredu oproti rovesníkom. Mať v útlom veku fanúšikovskú základňu, ktorá rastie spolu s nimi, je niečo, čo môže malý tvorca v dospelosti pretaviť do úspešného biznisu. Kidfluencing môže deťom priniesť skvelé možnosti do budúcna a predovšetkým ich finančne zabezpečiť (rovnako tak celú rodinu), no prináša, žiaľ, nespočetné množstvo rizík.

Odvrátená strana kidfluencingu

S výtuženou slávou a pozornosťou prichádza aj tá nežiaduca, v drvivej väčšine prípadov od dospelých mužov. Akonáhle existuje verejne dostupný profil, ktorý môže ktokoľvek sledovať, riziko narastá. Pod rúškom anonymity zanechávajú užívatelia nevhodné komentáre pod fotkami malých detí, mnoho rodičov či tvorcov priznáva, že denne dostávajú do správ aj množstvo nevhodných fotografií. Okrem toho je možné, že sa rodičia kidfluencerov budú musieť popasovať so zneužitím obsahu, ukradnutím fotiek, či zneužitím identity ich dieťaťa. Niekoľko odstrašujúcich príbehov si môžete prečítať tu.

Meta má jasné zásady a pravidlá pokiaľ ide o sexuálne obťažovanie maloletých v online priestore a podnikajú proti tomu isté opatrenia. Spoločnosť odhaduje, že okolo 100 000 detí, ktoré využívajú Facebook a Instagram, sú obeťami online sexuálneho obťažovania každý jeden deň.

Ako sú kidfluenceri chránení zákonom?

Kidfluencing nie je len o zábave. Pre mnohé rodiny sa obsah na sociálnych sieťach stane primárnym príjmom a z dieťaťa je živiteľ rodiny. Tu nastáva problém nielen z etického, no aj právneho hľadiska. Pre dieťa je vo veľmi mladom veku ťažké dať jasný súhlas s účinkovaním v obsahu, ktorí pridávajú na internet ich rodičia. Mnoho z nich zatiaľ nerozumie, čo všetko obnáša vystupovanie na sociálnych sieťach a aký dopad to môže mať do budúcna.

V USA, kde je tento fenomén pravdepodobne najviac rozšírený, začali legislatívu zlepšovať v tejto oblasti už niekoľko rokov dozadu. Illinois je prvým a momentálne jediným štátom USA, kde zaviedli zákon na ochranu detských influencerov. Zákon zabezpečuje, že neplnoletí získavajú isté percento zo ziskov z monetizovaného obsahu online. Niekoľko ďalších štátov ide v šľapajach Illinois a podali návrhy zákona na ochranu detských influencerov. Podľa zákona sú rodičia povinní odvádzať časť zo zisku do fondu pre ich neplnoleté deti. V momente, kedy dosiahnu vek 18 rokov, dostanú k peniazom prístup. Pokiaľ dieťaťu nebude umožnený prístup k fondu, môže podať žalobu.

Niektorí experti hovoria, že regulácia detskej práce a jej ošetrenie zákonmi je veľmi vítaná, no prišla neskoro, nakoľko si to už mnoho detí odtrpelo. Dokonca ani zákony chrániace detských hercov nezahŕňali deti vystupujúce v online obsahu. Problémy vznikli najmä v dôsledku nárastu záujmu o žáner rodinných kanálov na YouTube, kde v podstate tvorcovia dokumentujú život celej rodiny. Práve takýto typ obsahu je považovaný za lukratívny biznis, najmä kvôli vidine slušného zárobku.

Táto oblasť influencer marketingu je veľmi kritizovaná vzhľadom na fakt, že deti sú vystavované širokej verejnosti od útleho veku mnohokrát bez ich súhlasu a v istom momente sa stávajú aj živiteľmi rodiny. Nepopierateľne nebezpečným faktorom je taktiež digitálna stopa či publikum tvorené nielen z fanúšikov. Mnoho detí, rodín si takýmto spôsobom plní sen, stávajú sa finančne nezávislými. Pre tvorcov je teda nesmierne dôležité zvážiť všetky pre a proti.

Pre značky to znamená, že hoci sa v kidfluencingu skrýva nesmierny potenciál, musia byť niekoľkonásobne opatrnejšie, ako pri klasických influenceroch.

Zdroje: ABC News / Forbes / NBC News / Grin


Petra Molnárová

Content Manager
Wavemaker Slovakia

Next up