Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

Gen Alpha: Digitálni domorodci s nevídanou peňažnou slobodou

Zdieľať

,,Mini-mileniáli” kvôli pandémii strávili s rodičmi oveľa viac času ako ktorákoľvek generácia pred nimi. Aj vďaka tomu do ich preferencie vkladajú mileniálski rodičia veľkú dôveru a nechávajú im rozhodovaciu a finančnú voľnosť. Už dnes sa tak Gen Alpha stáva nákupnou silou. Ako ich osloviť a presvedčiť?

Už dlhšiu dobu počúvame o generácii Z, ktorá je ako jeden z najsilnejších spotrebiteľov na trhu momentálne stredobodom záujmu mnohých marketérov a značiek. Pomaly ale isto im však dýchajú na krk mladší kolegovia – generácia Alpha. O koho vlastne ide?

Generácia Alpha zahŕňa podľa McCrindle všetky deti narodené od roku 2010 po súčasnosť. Získali hneď niekoľko prezývok, vrátane Gen A, Gen C, Generation COVID, Generation Glass a Upagers. Nech už ich budete nazývať akokoľvek, mali by ste vedieť nasledovné.

Kto sú Gen Alpha a ich rodičia?

Keďže členovia generácie Alpha sú stále deti, sú pod vplyvom svojich rodičov, ktorí sú prevažne typickí mileniáli. Mileniálni rodičia ponúkajú kľúčový pohľad na ich nákupné správanie. Až 87 % rodičov tvrdí, že ich deti ovplyvňujú ich nákupné rozhodnutia.

Bežné používanie sociálnych médií mileniálmi, vrátane zdieľania fotografií, videí alebo príbehov svojich detí znamená, že veľká časť generácie Alpha je online od narodenia. Sú prvou najväčšou generáciou, ktorých realita od raného detstva zahŕňa tablety, smartfóny, sociálne siete, hry, vzdialené učebne a všadeprítomné streamovacie služby. Štatistiky ukazujú, že 65% detí vo veku 8 až 11 rokov buď vlastní alebo má prístup k smartfónu doma. Pravdepodobne ich ovplyvní aj rozširujúce sa používanie umelej inteligencie (AI), a to prostredníctvom hlasových asistentov ako Siri alebo Alexa, ako aj nástrojov na spracovanie prirodzeného jazyka, ako je ChatGPT.

McCrindle ich nazýva aj ,,screenedžermi”, nakoľko sú súčasťou akéhosi neplánovaného experimentu, kedy sú od útleho detstva posadení pred obrazovku, ktorá slúži na zábavu, vzdelávanie a aj ako ,,cumlík”.

Sú to skutoční digitálni domorodci. Nikdy nepoznali svet technológií bez smartfónov, tabletov a vysokorýchlostného internetu. To znamená, že sú neuveriteľne stotožnení s technológiami a intuitívne im rozumejú. Taktiež majú prístup k nespočetnému množstvu informácií vďaka internetu.

Ich rodičia vo všeobecnosti chcú, aby pokračovali vo vysokoškolskom vzdelávaní a sú pripravení ich v tom aj finančne podporovať. Gen Alpha sa budú pravdepodobne celoživotne vzdelávať a odhaduje sa, že počas života vystriedajú šesť kariér u 18 rôznych zamestnávateľov, nehnuteľnosti budú vlastniť neskôr ako predošlé generácie (ak vôbec) a definovať ich bude mobilita a flexibilita.

Hoci sú to stále deti, už teraz majú obrovský vplyv na ekonomiku a kultúru.

Gen Alpha má byť najväčšou a najrozmanitejšou generáciou v histórii ľudstva. Očakáva sa, že do roku 2025 budú tvoriť viac ako 20% svetovej populácie a v roku 2024 budú ich priame výdavky alebo ich vplyv na výdavky činiť 1 bilión dolárov a do roku 2029 bude ich priama kúpna sila celosvetovo viac ako 1,7 bilióna dolárov.

Gen Alpha už teraz vie, ako míňať. Globálny trh má táto generácia na dosah ruky. Čo pre staršie generácie bolo napríklad 20 eur v peňaženke ako vreckové na nákupy v meste, pre Gen Alpha je to jednoducho zopár klikov na smartfóne. Už to z nich robí neuveriteľnú ekonomickú silu.

Rodičia, ktorí sa zúčastnili prieskumu Morning Consult, tvrdia, že ich deti ovplyvňujú napríklad aké služby predplatného si kupujú. Tretina rodičov Gen Alpha uviedla, že niekam vycestujú, pretože sa ich deti pýtali na destináciu, o ktorej sa, samozrejme, dozvedeli buď od spolužiakov alebo z médií. Rodičia sú dnes otvorenejší a vnímavejší k preferenciám svojho dieťaťa a je pravdepodobnejšie, že ich zohľadnia aj pri rozhodovaní. Generácia Alpha má slovo v tom, ktoré aplikácie sa stiahnu, aké jedlo sa do domácnosti nakúpi, aké hračky, oblečenie či videohry budú mať.

Digitálne životy Gen Alpha mali vplyv aj na to, ako vnímajú cenu tovaru. McCrindle hovorí, že nerobia rozdiely medzi hmotným nákupom módneho tovaru a nehmotným, oba majú pre nich hodnotu. Je nesmierne dôležité, aby bola táto generácia finančne gramotná a rozumela hodnote peňazí, najmä keď sa k peniazom dostávajú už v skoršom veku.

Čím sa vyznačuje Gen Alpha?

Gen Alpha je vysoko kreatívna a vizuálne orientovaná generácia, ktorá miluje technológie. Paradoxom je, že takmer tri štvrtiny členov Gen Alpha radšej chodia von, cvičia alebo menej používajú technológie kvôli svojmu duševnému zdraviu. Gen Z sa napríklad v rámci starostlivosti o svoju pohodu radi rozmaznávajú. Gen Alpha je generácia, ktorá je technologicky podporovaná, no nezávislá. Je to údajne z toho dôvodu, že keď s technológiami vyrastajú odmalička, nemajú pre nich taký ,,wow efekt”.

Gen Alpha dospeje skôr, čo pravdepodobne povedie k tomu, že budú mať vyššie a prísnejšie nároky na značky. Celkovo majú iné očakávania, spôsob ako využívajú sociálne siete, ako interagujú so značkami či ako rozhodujú o nákupe.

Ako komunikovať na Gen Alpha?

Ak chcete Gen Alpha osloviť, musíte hovoriť ich jazykom. Komunikácia by mala byť v súlade s digitálnym svetom, na ktorý sú zvyknutí. Vaše posolstvo by taktiež musí rezonovať s hodnotami tejto generácie.

V popredí reality Gen Alpha sú otázky ako rozmanitosť, rovnosť, sociálna spravodlivosť, duševné zdravie a inklúzia. V mladom veku sú vystavení rôznym kultúram a perspektívam od Mileniálov. Podobne ako Gen Z, Gen Alpha taktiež charakterizuje túžba po autentickosti a transparentnosti, rovnako ako aj záujem o spoločenskú zodpovednosť.

Gen Alpha miluje obsah, ktorý je zábavný, hravý a zaujímavý. Táto generácia vo veľkej miere obľubuje videohry (85%), ako aj online videá (82%). Medzi Gen Alpha kraľuje momentálne YouTube, viac ako polovica detí prvýkrát počula o značkách prostredníctvom videí práve na tejto platforme.

Ako teda na nich?

1. Hovorte ich jazykom: Video
Ak nie ste na YouTube, nie ste na radare Gen Alpha. Vizuálna komunikácia je pre túto generáciu kľúčová. Vyrastajú obklopení množstvom informácií, oveľa menej reagujú na generické texty. Video obsah by mal byť uspôsobený, personalizovaný a pútavý.

2. Vytvorte obojsmernú komunikáciu
Gen Alpha, ovplyvnená posunom k online vzdelávaniu počas pandémie, premenila virtuálny svet na svoje ihrisko, ktoré zahŕňa najnovšie technológie metaverse. ,,Alfíci” však nie sú len spotrebitelia. Sú to tvorcovia.

Responzívna technológia tvorí základ online skúseností tejto generácie a budú ju aj naďalej vyžadovať. Stačí sa pozrieť na Roblox, Minecraft či TikTok. Je teda dôležité, aby vaša značka netlačila produkty na generáciu Alpha, skôr by ste ich mali povzbudiť, aby interagovali s vaším obsahom a pomáhali vám ho vytvárať. Jedným zo spôsobov, ako to dosiahnuť, je využiť obsah vytvorený používateľmi (UGC).

3. Skutočne sa angažujte v spoločensky zodpovedných aktivitách
Táto generácia chce vidieť značky, ktoré sa venujú rovnakým spoločenským otázkam ako oni.

4. Ponúkajte personalizované zážitky
Gen Alpha je zvyknutá na vytváranie vlastných online osobností, ich skúsenosti s webom sú hyperpersonalizované a vyhľadávajú značky, ktoré im ponúknu presne toto. Napríklad Amazon si už zíksal Gen Alpha so starostlivo vybranými odporúčaniami. 72% tejto generácie tvrdí, že majú radi Amazon a 70% vie o Amazon Prime.

5. Využite silu influencerov
Každá generácia má svoj jedinečný súbor influencerov, ktorí formujú ich správanie a nákupné rozhodnutia. Pre generáciu Alpha to nie sú tradičné celebrity, ale infuenceri-rovesníci, ktorí sa stali hviezdami na platformách ako YouTube a TikTok.

  • 55% detí si chce niečo kúpiť, ak to používa, nosí alebo konzumuje ich obľúbená hviezda
  • 49% dôveruje influencerom rovnako ako ich vlastnej rodine a priateľom, pokiaľ ide o odporúčania produktov
  • 57% generácie Alpha trávi viac ako 3 hodiny denne na digitálnych zariadeniach, čím sa zvyšuje ich vystavenie vplyvu obsahu a marketingu.

Značky, ktoré si Gen Alpha už získali

LEGO: Značka si vytvorila silnú prítomnosť na Instagrame a YouTube zdieľaním pútavého a interaktívneho obsahu, ktorý je v súlade so záujmami jej cieľového publika. Lego na svojej webovej stránke vytvorilo aj niekoľko interaktívnych hier a aktivít, ako napríklad Lego Life, platformu, kde môžu deti zdieľať svoje vlastné výtvory Lego, inšpirovať sa od iných detí a zapojiť sa do výziev a súťaží.

PATAGONIA: Spoločnosť uprednostňuje udržateľnosť a spoločenskú zodpovednosť vo svojom marketingovom úsilí tým, že zdôrazňuje vplyv svojich produktov na životné prostredie a podporuje environmentálne projekty vizuálne príťažlivým a interaktívnym obsahom. Jedným z príkladov je kampaň Worn Wear, ktorá sa zameriava na odolnosť a životnosť produktov a nabáda zákazníkov, aby radšej opravovali a recyklovali svoje oblečenie, než aby kupovali nové veci.

GLOSSIER: Táto značka starostlivosti o pleť využila influencer marketing na oslovenie a zapojenie širokého spektra generácií. Glossier má pestrú škálu mikroinfluencerov s rôznymi odtieňmi pleti či typmi postavy, čo je v súlade so záujmom Gen Alpha o reprezentáciu a inkluzivitu.

Gen Alpha je jednoznačne zaujímavou a dynamickou generáciou. Tešíme sa, aké zmeny a výzvy prinesú – prídu pravdepodobne oveľa skôr, ako si myslíme.

Zdroje: McCrindle / Forbes / Idomoo / Business Insider


Petra Molnárová

Content Manager
Wavemaker Slovakia

Denisa Turányiová

Social Media Manager
Wavemaker Slovakia

Hana Jamrichová

Content Specialist
Wavemaker Slovakia

Next up