Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

Paid UGC: nový trend v marketingu?

Zdieľať

Mnohí z vás sa už pravdepodobne stretli s pojmom User Generated Content, alebo skrátene, UGC. Nie je však UGC ako UGC!

U nás je tento pojem známy prevažne v kontexte obsahu, ktorý vytvoria fanúšikovia jednotlivých značiek organicky a zdieľajú ho na svojich profiloch, pričom si takýto obsah môže následne značka prezdieľať na svoj profil. Nejde o ambasádorov, oficiálnych zastupiteľov značky, či influencerov.

Značky obľubujú User Generated Content z veľmi dobrého dôvodu – podľa Stackla štúdie z roku 2021, 80% respondentov uviedlo, že UGC veľmi ovplyvňuje ich nákupné správanie a takýto typ obsahu im príde najviac autentický. Dokonca viac ako polovica respondentov opúšťa web, pokiaľ na ňom nie sú uvedené recenzie. Prečo tomu tak je? Vo všeobecnosti mnoho ľudí vníma marketérov a značky ako nedôveryhodných a sú presvedčení, že im ide len o zisk. Sem môžeme zaradiť aj influencerov, nakoľko mnohí z nich sa stanú pre ľudí nedôveryhodnými, ak ich publikum ,,nachytá” napríklad pri klamlivom prezentovaní produktu. Jednoducho povedané, online priestor je zahltený reklamou, spoluprácami a ľudia dnes majú tendenciu viac veriť obyčajným ľuďom, ktorým nik za recenziu či odporúčanie produktu nezaplatil.

Keď značky využívajú UGC, nejde len o predaj produktu, budujú tým vzťahy a prinášajú konverzie. Príkladom je virálne tiktok video od Trinidad Sandoval. Pani v ňom nevyužila žiadne špeciálne efekty, len úprimne rozpráva o očnom kréme, s ktorým dosiahla skvelé viditeľné výsledky. Vďaka tomuto jednému TikTok videu sa značke Peter Thomas Roth stalo to, že krém sa do týždňa vypredal, pričom predať takýto objem by normálne trvalo 6 mesiacov.

UGC ako taký však už dlhšie nie je o ,,nezapredaných” ľuďoch, ktorí autenticky prezentujú produkt či službu. Pri tomto type obsahu vznikol priestor pre novší typ marketingovej taktiky, ktorou je Paid User Generated Content alebo UGC tvorcovia, ktorí posúvajú tradičný UGC na nový level.

Pre lepšie pochopenie budeme odlišovať UGC pojmami organický UGC a paid UGC alebo UGC tvorcovia.

Kto je teda UGC tvorca?

Je to tvorca obsahu, ktorý na prvý pohľad vyzerá ako UGC, no v skutočnosti ide o obsah zaplatený značkou. Narozdiel od influencerov, ktorí potrebujú najskôr dostatočne veľké publikum aby boli oslovení na spoluprácu, UGC tvorcovia nepotrebujú veľa followerov, dokonca nemusia ukazovať ani svoju tvár. Ich úloha je jasná – za honorár vytvoria obsah pre značku, ktorá si ho nakoniec vypublikuje u seba na profile či využije v platenej reklame. UGC vo všeobecnosti funguje už dlhšie skvele, keďže ide o autentický obsah vytvorený skutočnými fanúšikmi značky. UGC tvorca je teda akoby len ďalší pojem pre freelancera, ktorý je tvorcom obsahu, má svoje portfólio a cenník.

Ako to funguje v praxi?

Značky platia za autentickejší obsah na svojich platformách. Ako príklad si zoberieme spoločnosť Later.com, ktorá si takto najala UGC tvorcu. Začali s tým experimentovať v roku 2022, nakoľko majú menší tím a potrebovali vygenerovať viac obsahu. Namiesto plateného partnerstva si objednali videá od UGC tvorcu, ktoré vyzerali organicky a boli podobné tomu, čo by spoločnosť normálne pridala na svoje sociálne siete.

Aké sú výhody UGC tvorcov?

  • Tvorba obsahovej banky: Tvorba obsahu vie byť časovo náročná, najmä pre social media manažérov a podnikateľov, ktorí si ho tvoria sami. UGC tvorcovia otvárajú dvere množstve obsahu, ktorý vy nemáte možnosť či čas sami tvoriť. Tvorcov je potrebné len dobre zabriefovať, dohodnúť podmienky a máte obsah na mesiace.
  • Budovanie dôvery: UGC bol vždy dobrým nástrojom budovania dôvery, pretože to stále vyzerá ako odporúčanie od známeho. Avšak nakoľko nie každá spoločnosť má dosah k veľkému množstvu UGC obsahu, tu vstupujú UGC tvorcovia, ktorých obsah vyzerá ako klasický organický UGC, teda nejde o super produkčné video alebo zvučné meno, jediný rozdiel je, že značka si za takýto vytvorený obsah zaplatila.
  • Cenovo efektívnejšie ako influencerské kampane: Influenceri sú skvelým spôsobom ako prilákať nové publikum, no v závislosti od toho s kým spolupracujete sa vám môžu o dosť navýšiť aj náklady, obzvlášť pokiaľ ide o jednorázovú záležitosť. Zakúpenie obsahu od UGC tvorcu vie výrazne znížiť náklady, pričom dostanete množstvo použiteného obsahu pre vaše sociálne siete. Až 80% spoločností považuje UGC za efektívnu marketingovú stratégiu.
  • Zvýšenie predajov: UGC tvorcovia značne prispievajú k predajom, keďže ľudia stále inklikujú k nakupovaniu viac keď vidia používať produkt obyčajných ľudí. UGC tvorcovia majú taktiež schopnosť pretvoriť produkt do životného štýlu.

Aký je rozdiel medzi UGC tvorcom a influencerom?

UGC tvorcovia Influenceri
Bežní spotrebitelia vytvárajúci obsah pre značku. Nie je potrebné, aby mali veľa followerov, dokonca nemusia ani ukazovať tvár. Osoby s väčším a verným publikom, ktoré promujú značky. Značka sa spája so známou tvárou, ktorú majú už ľudia radi.
Obsah tvorený spotrebiľmi prevažne z ich iniciatívy, autentické prezentovanie z bežného života.

Nižší spend.

Influenceri bývajú oslovení značkami, obsah je viac upravený, vycibrený, tvorený za účelom proma.

Vyšší spend.

Možná dlhodobá lojalita avšak nie exkluzivita. Prevažne krátkodobé platené partnerstvá, exkluzivita.
Motivácia: úprimný záujem o značku či pozitívna skúsenosť so značkou. Motivácia: Finančná odmena za promovanie produktu či služby na profile influencera (poskytnutie reklamného priestoru).
Menšia kontrola nad obsahom, rôzne, nezaujaté názory zákazníka. Väčšia kontrola nad obsahom, obsah tvorený viac k obrazu značky / podľa pokynov značky.

Ako si značky hľadajú UGC tvorcov?

Pri pracovaní s UGC tvorcami je okrem definovania cieľov a očakávaní veľmi dôležité zachovať autentickosť, a teda ponechať tvorcom dostatočnú kreatívnu slobodu. Spôsobov ako nájsť toho pravého UGC tvorcu pre vašu značku je mnoho (zatiaľ v zahraničí):

  • Značky často využívajú influencerské platformy ako napríklad Influencity, Tagbox, Upfluence či Hiretalents na hľadanie vhodných tvorcov.
  • Monitorovanie hashtagov či označení v postoch a stories môže priviesť značku k potenciálnemu partnerstvu s UGC tvorcom, najmä ak ide o tvorcov, ktorí už vytvárajú obsah o vašej značke alebo o témach, ktoré sú vám blízke.
  • Kampane zamerané na User Generated Content. Či už ide o challenge, súťaž alebo výzvu na zapojenie sa do špecifickej témy, značky si aj takýmto spôsobom vedia vyhliadnuť nové talenty, ktoré by pre nich mohli tvoriť obsah na pravidelnej báze.
  • Ambasádorské programy. Mnoho veľkých značiek zahrnulo ambasádorské programy do ich marketingovej stratégie, napr. Nike, Doritos, GoPro, Gymshark, Coca Cola, Lululemon a viac. Je to spôsob, ako hľadať UGC tvorcov vo veľkom. Protihodnota v niektorých prípadoch nie je finančná, ale skôr v podobe výhod, exkluzívnom prístupe či zviditeľnení tvorcu.
  • Feedback od zákazníkov. Po zakúpení produktu môžete zákazníkov poprosiť o feedback v podobe príspevku na sociálnych sieťach – aj toto je jeden zo skvelých spôsobov, ako zvýšiť povedomie o produkte či značke a zároveň hľadať potenciálneho UGC tvorcu.
  • Spolupráca s influencermi. Nemáme na mysli však klasickú spoluprácu s influencerom, v tomto prípade by šlo o spoluprácu, kedy influencer s nemalým publikom a slušným engagementom vyzýva ľudí k tvorbe na sociálnych sieťach – opäť skvelá príležitosť pre značku získať nielen organický UGC, no taktiež aj potenciálnych UGC tvorcov.

Máme UGC tvorcov na Slovensku?

Veru máme! Paid UGC možno u nás ešte nie je tak rozšírený ako v zahraničí, no existujú tvorcovia, ktorí sa tvoreniu takémuto typu obsahu už venujú. Príkladom sú @lusyliana.ugc či Marta Piroščáková, taktiež známa influencerka Patra Bene napríklad rozbehla platformu zameranú pre UGC tvorcov. S aktuálnym trendom UGC v zahraničí to vyzerá, že aj na našom trhu sa nájde väčší priestor pre tento typ marketingovej stratégie.

Tak čo, skúsili by ste si UGC tvorbu – či už na strane tvorcu alebo značky?

Zdroje: Later.com / Instapage / Taggbox / Socialmediatoday


Petra Molnárová

Content Manager
Wavemaker Slovakia

Hana Jamrichová

Content Specialist
Wavemaker Slovakia

Next up