Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

Marketing Rulezz 2024

Zdieľať

Tohtoročnú konferenciu Marketing Rulezz sme si nenechali ujsť ani my a zviezli sme sa na vlne inšpirácie, kreativity a zaujímavých insightov. Aké trendy z marketingu, reklamy a digitálneho sveta zazneli v Starej tržnici? Naši kolegovia Laura, Radovan, Michal a Barbora dali dokopy niekoľko highlightov.

Podľa Laury, Activation Lead a Barbory, Research & Insight Lead, bolo veľkou témou na Marketing Rulezz umenie efektívnej reklamy. Kreativita je pri efektivite komunikácie kľúčová – tvorí až 49% efektu. Ďalších 51% je tvorených práve rôznymi zložkami mediálnej stratégie a implementácie. Od Daniela Heviera s nami zarezonovala myšlienka – pôvab kreativity je v tom, že nemáte nekonečné možnosti, ale nekonečné limity a obmedzenia, hovorí Barbora. Michala, Client Service Director, inšpiroval Daniel Havier, svojím 20 minútovým príspevkom demonštroval ako zostať kreatívnym, vtipným a sviežim aj v pokročilom veku. Na „staré kolená“ si založil profil na Tik Toku a buduje si komunitu mladých fanúšikov. Kreativita, inovatívnosť, mladý duch sa pestuje v hlave a on je toho krásnym príkladom!

Laura pokračuje, že kľúčovým bodom bol význam emócií a humoru. Ako prízvukuje Sorin Patilinet zo spoločnosti MARS, úspešná reklama by mala splniť jednu z troch vecí: vyvolať úsmev, smiech alebo priniesť nový pocit.

Emócie by mali byť zapojené už od začiatku a postupne stupňované. Dokonca aj negatívne emócie majú svoje miesto v reklame, avšak je dôležité ich rýchlo premeniť na pozitívne, aby sme predišli možnému negatívnemu dopadu reklám na užívateľov. Dôležitou súčasťou je aj budovanie očakávania – niečo zaujímavé sa chystá, či už je to hudbou alebo iným spôsobom.

Využitie humoru a zapojenie vtipu sú silným nástrojom – nájdite ten správny vtip pre vás a opakujte ho, podobne ako to robí Snickers vo svojej reklame.

Radovan dodáva, že humor v reklame od roku 2000 kontinuálne klesá, na základe dát, ktoré predstavil Juraj Kováč z This is Locco. Podľa prieskumu Oracle (Global report 2022) sa totiž až 95% lídrov vo vedení firiem obáva použitia humoru v komunikácii brandu.

A pritom humor skutočne pomáha zarábať. Podľa rovnakého reportu totiž 72% opýtaných uviedlo, že využitie humoru je pre nich dôvodom k uprednostneniu konkrétnej značky vs jej konkurencie. V prípade Slovákov (MN Force, jún 2024, N=500 „Humor a reklama u Slovákov“), 42% ľudí už nakúpilo vďaka pozitívnemu pocitu z humornej reklamy.

Vtipná reklama dosahuje oveľa vyššiu zapamätateľnosť, ako emočná alebo informačná reklama. A samozrejme, je virálnejšia. Až 50% Slovákov uviedlo, že vtipnú reklamu niekedy zdieľalo na sociálnych sieťach.

Zdroj: Vlado Škuta

V dnešnej dobe, keď sú reklamy často preskočiteľné, je nutné prezieravo využiť každú sekundu. Pravdivosť je kľúčová, rovnako ako schopnosť udržať pozornosť užívateľov. Vysoká pozornosť je znakom vysokej zapamätateľnosti a aj dopadu reklamy na užívateľa, pripomína Laura.

Podiel investícii do videa stále rastie a v roku 2023 predstavovali už 21% investícií. Video prináša veľa výhod, či už vysoký zásah, je dominantnou formou pre udržanie pozornosti, spoľahlivejšie dodáva kvalitatívne parametre ako zapamätateľnosť alebo engagement a zároveň prináša vysokú návratnosť investícií. Video sa stáva neoddeliteľnou súčasťou komunikačnej taktiky zameranej na konverzie.

Moderný prístup k video produkcii, ale aj vyhodnocovaniu je pomocou AI a AR. Vďaka AR vieme doma vyskúšať naraz hneď niekoľko nočných stolíkov, bez zbytočného objednávania alebo si vybrať odtieň rúžu, ktorý nám najviac sadne. Je to teda najjednoduchšia cesta produktu do bežného života za pár sekúnd.

AI nám vie pomôcť s tvorbou videa, dokonca ho vie personalizovať pre jednotlivé segmenty užívateľov, ktoré nám aj vie odporučiť. Taktiež vie identifikovať kontexty a spúšťače a teda zobrazuje personalizované reklamy v tom správnom čase a na správnom mieste na zabezpečenie čo najlepšej zapamätateľnosti a najväčšieho dopadu na užívateľov.

Zdroj: Vlado Škuta

Radovana a Michala zaujala panelová diskusia týkajúca sa schém mediálneho plánovania. Jan Havelka výstižne poznamenal, že svet digitálneho marketingu je príliš komplikovaný a fragmentovaný, internet nie je médium, ale univerzum a preto hľadať spoločného aktéra merania zásahových atribútov, eventuálne jednotnej vyhodnocovacej meny akými sú napr. peoplemetre v televízii je na pokrytie všetkých aktérov podnikajúcich v online prostredí jednoducho nereálny.

Agentúry zároveň pracujú s pokročilými analytickými nástrojmi postavených na vlastných dátach a výskumoch, takže konzumáciu mediálneho prostredia majú zmapovanú oveľa lepšie ako je tomu u izolovaných dátových zdrojov.

Jedným z highlightov pre Michala bola aj prednáška od Colin O’Toole-a zo spoločnosti Mondelez, ktorý publikum dojal reklamami Cadburys. Ukázal, ako slávna značka dokázala pracovať so svojími brand kódmi v prospech starších ľudí. Na svojich obaloch nechali iba znak pohárov mlieka a zvyšok slov „venovali“ starým ľudom, ktorí sa cítia osamelo a častokrát trávia dlhé chvíle bez možnosti rozprávať sa. Barbora dodáva, že rovnako ukázal, ako návrat k pôvodným hodnotám značky, spolu s ich masovou komunikáciou, pomohli tejto značke opätovne rásť.

Michala zaujali taktiež dvaja švédski páni zo Snask, ktorí predviedli hodinovú zábavu, kde nám ukázali ako myslenie mimo zabehaných koľají dokaže vzbudiť vášnivé emócie. A netreba sa vždy na všetko pýtať ľudí v prieskumoch. Inak by nikdy nevznikla skladba Bohemian Rhapsody od Queen. Takže buďme všetci ako Freddie!

A na záver, čo je trendom vo videu pre rok 2025? Low effort content. Obsah bez zbytočného lesku, pravdivý, autentický. Ľudia sa stotožňujú s ľuďmi, čo vychádza aj z dát. Posty, na ktorých sú ľudia dosahujú najvyšší engagement a ľudia sa dokonca radšej bavia s obyčajnými ľiďmi ako s influencermi. Využívanie UGC dáva pre značky naozaj zmysel, dodáva Laura.


Laura Letašiová

Activation Lead
EssenceMediacom

Radovan Pišný

Investment Lead
Wavemaker Slovakia

Michal Vážny

Client Service Director
Wavemaker Slovakia

Barbora Gabrižová

Research & Insight Lead
GroupM Slovakia

Next up