Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

Mediálna konzumácia v čase

Zdieľať

Už ste sa zamysleli nad tým, kam sa za posledných 20 rokov posunula mediálna konzumácia? Čo bolo v mediálnej konzumácii na prvom mieste v roku 2004, čo v roku 2014 a čo je dnes?

Vývoj technológií ide míľovými krokmi dopredu. Pokiaľ nesledujete trendy a nepracujete s médiami na dennej báze, veľmi ľahko stratíte prehľad pri novovznikajúcich mediálnych kanáloch. Komunikácia firiem sa stáva čoraz viac sofistikovanejšia a personalizovanejšia. Je náročné udržať krok s dobou. Aj veľkým firmám môže uškodiť pomalá reakcia na zmeny. Dôkazom toho sú kedysi veľké značky Kodak, Polaroid, Nokia, BlackBerry, Yahoo!, Blockbuster, Saab.

Je to len malá ukážka veľkých značiek, ktoré podcenili rýchly vývoj a zmeny na trhu, Nedokázali rýchlo reagovať a prispôsobiť svoje produkty potrebám spoločnosti, ani veľké firmy nemôžu podceniť vývoj, inovácie a byť stále v strehu. Je potreba neustále reflektovať na potreby a prispôsobovať sa novým trendom.

Kodak a Polaroid – podcenili nástup digitálnej fotografie. Dokonca Kodak, ktorý vytvoril digitálnu fotografiu veľmi rýchlo stratil prvenstvo v segmente, ktorý sám založil.

Nokia a BlackBerry – obe značky podcenili dotykový display a nástup smartfónov. Dokonca BlackBerry sa zamerala len na veľmi úzku cielovú skupinu podnikateľov a biznismenov a nereflektovala na dopyt širokej verejnosti.

Yahoo! – kedysi populárny vyhľadávač a portál prišiel o svoju pozíciu vďaka nástupu Google. Hlavne podcenil inovácie. Čo je ešte zaujímavé, Google získal vďaka operačnému systému Android silnú pozíciu, keďže sa vyhľadávanie za posledné roky presunulo na mobilné zariadenia.

Blockbuster – v minulosti najväčšia sieť požičovní videokaziet a DVD podcenila nástup streamovacích spoločností ako Netflix. 

Saab – zástupca automobilového segmentu vyhlásila bankrot v roku 2011. Opäť nedostatok peňazí a chýbajúca inovácia položila túto automobilku na lopatky. Podobnými problémami sa potýkali aj iné automobilky ako General Motors, Ford, Fiat.

Stačí sa len zamyslieť a uvedomiť si, aké boli možnosti v roku 2004. Koľkí z nás sme mali mobil s non-stop pripojením na internet? Koľko z nás využívalo telefón aj na mailovanie, či platenie v obchodoch? Ten, kto nemal v tejto dobe BlackBerry, len ťažko mohol mailovať zo svojho telefónu a využívať benefity internetu. No zároveň máme doteraz asociáciu, že BlackBerry vlastnili len manažéri na vedúcich pozíciách a biznismeni. O „inteligentných“ televíziách, tzv. Smart TV sa v roku 2004 len uvažovalo. Zrod tohto nosiča sa datuje niekedy na pomedzí rokov 2008-2009.

Tradičné média. Offline doba.

Rok 2004 bol z nášho súčasného pohľadu veľmi obmedzeným obdobím na konzumáciu médií. Konzumenti prijímali informácie v presne stanovených časoch podľa programov jednotlivých médií. Komunikácia s médiami sa obmedzovala len na písanie listov do redakcií a telefonický kontakt.

Z dnešnej doby by sme konzumáciu médií charakterizovali ako pasívnu, ľudia len prijímali obsah, ktorý im bol predkladaný. Rok 2007 bol revolučným rokom pre mobilné zariadenia, kedy iPhone predstavil prvý iPhone s novým operačným systémom, širokou škálou aplikácií a taktiež prvú dotykovú obrazovku s intuitívnym ovládaním. Do popredia záujmu sa dostávajú zariadenia s možnosťou prepojenia na internet. O rok neskôr na Apple reagoval Google, ktor na trh uviedol operačný systém Android. V roku 2010 iPad od značky Apple definuje kategóriu tabletov a mení spôsob, akým konzumujeme obsah.

Vzostup smartfónov a sociálnych sietí. Digitálna doba.

Rok 2014 zaznamenal zvýšený nárast smartfónov. Je to počiatok online éry a neustáleho pripojenia sa na internet. Sociálne siete zaznamenávajú prudký nárast. Niekoľko miľníkov, ktoré sa zapríčinili o výrazné zmeny v konzumácií medií:

2004 – Spustenie Facebooku, ktorý od základov zmenil spôsob, akým sa ľudia online prepájajú a komunikujú.

2005 – Príchod YouTube, platformy, ktorá umožnila masové zdieľanie a sledovanie videí.

2006 – Twitter vstupuje na scénu s konceptom krátkych správ a hashtagov.

2010 – Instagram prináša svet filtrovaných fotografií a “insta-slávy”.

2011 – Snapchat mení pravidlá hry s efemérnym obsahom a rozšírenou realitou.

2016 – TikTok dobýva svet krátkymi videami a chytľavými tanečnými trendami.

Zo začiatku slúžili na komunikáciu a zábavu či na vytváranie uzavretých komunít, ktoré niečo spájalo (či škola, spoločné záujmy, atď.), ktoré medzi sebou komunikovali a zdieľali informácie. Časom sa z nich stali masové médiá so zdrojom informácií. V súčasnosti dominanta sociálnych médií natoľko stúpla, že majú zásadný vplyv na formovanie verejnej mienky, šírenie informácii aj dezinformácii a majú vplyv aj na politické dianie.

TV bola dominantným médiom, zdrojom informácíí. I MML dáta potvrdzujú, že za posledných desať rokov mala TV najvyšší denný reach práve v roku 2014. Obdobný vývoj je vidieť aj na rádiu a printoch.

Zdroj: MML TGI

Kým TV v roku 2014 dominovala, internet bol rozvíjajúcim sa kanálom na vzostupe. Časom získaval na dominancii, čo opäť potvrdzujú aj dáta. Hoci po roku 2014 TV mierne klesala, jej dôležitosť v mediamixe sa nedá opomenúť, stále je silným médiom, ktoré je potrebné pre budovanie awarenessu. Počas obdobia covidu sa sledovanosť zvýšila na úroveň roku 2017, no v roku 2021 je vidieť opäť pokles sledovanosti.

Hlavným zdrojom informácií počas covidu bol internet. Po roku 2019 dosiahol denný reach na internete prvenstvo. Z pohľadu denného stráveného času mal internet prvenstvo v mladšej cieľovke už za posledných 7 rokov a v cieľovke 35-44 za posledné 4 roky.

Zdroj: MML TGI

Zdroj: MML TGI

Tu by som ale upozornila, že do online sveta patrí aj sledovanie TV cez internet, ktoré za posledných 10 rokov stúplo z 10,3% na 34,6%.

Zdroj: MML TGI

Zdroje: MML TGI


Hana Matyášová

Account Manager
Wavemaker Slovakia

Adam Szitas

Data & Technology Specialist
GroupM Slovakia

Next up