V októbri 2023 sme v spolupráci s GroupM realizovali prieskum na tému aktuálnych trendov. Výsledky vám priebežne prinášame vo forme článkov (prvú časť o dôvere firmám nájdete tu). V tejto časti série sa bližšie pozrieme na online nakupovanie na Slovensku. Pre pripomenutie, dáta sú z prieskumu realizovaného na začiatku októbra 2023 na vzorke 500 respondentov reprezentatívnych na slovenskú online populáciu.
Podľa výsledkov prieskumu, spomedzi slovenských aj zahraničných online predajcov sú najznámejšími na Slovensku: Alza (28% – 1,1 milióna ľudí), nasledovaná Mall (18% – 680 tisíc ľudí) a Nay (10% – 360 tisíc ľudí). Respondenti spomenuli celkovo až 242 e-shopov, čo ukazuje na širokú ponuku a konkurenciu v tejto oblasti.
Akých online predajcov poznáte? Prosím napíšte všetkých, ktorých si spomeniete, či už slovenských alebo zahraničných. Ak si na žiadneho nespomínate, do prvého políčka napíšte “N”. N=500
Viac ako polovica respondentov už nakúpila online drogériu, knihy, drobnú osobnú elektroniku (mobily, smart hodinky, tablety), lieky, kozmetiku a módu. Najmenej ľudí nakúpilo online v segmente gaming a hry, čo je dané tým, že sortiment nenakupuje široká vrstva populácie. Iba 5% online populácie nepoužíva internet na nákupy – jedná sa z väčšej časti o starších mužov.
Ktoré z nasledovných druhov tovaru ste už niekedy nakúpili online? N=500
Podľa poskytnutých dát sa na zahraničných stránkach medzi slovenskými zákazníkmi najviac nakupujú hry. Naopak, veľké spotrebiče (76%), lieky (74%) a knihy (70%) sa najčastejšie nakupujú na slovenských e-shopoch. Nákup módy je najvariabilnejší, 51% ľudí používa aj slovenské aj zahraničné e-shopy.
Nakupujete tento druh tovaru bežne na slovenských alebo zahraničných stránkach? N=500
Google vyhľadávanie (69%) si drží stále top pozíciu ako najviac používaný nástroj na vyhľadávanie informácii o značkách a produktoch. Ovplyvňuje nákupné správanie užívateľov v aktívnej fáze rozhodovania. Nasledujú Instagram (38%) a Youtube (32%). Za povšimnutie stojí aj TikTok (23%), ktorý sa dostáva takmer na úroveň Pinterestu (25%) či Facebooku (27%), čo naznačuje rastúci vplyv tejto platformy.
Záverom môžeme konštatovať, že online nakupovanie na Slovensku je populárne a rozmanité. Najznámejšími online predajcami sú Alza, Mall a Nay, pričom najčastejšie nakupovanými produktmi sú drogéria, knihy a osobná elektronika. Zaujímavosťou je, že na zahraničných stránkach Slováci najviac nakupujú hry. Pokiaľ ide o vyhľadávanie informácií o značkách a produktoch, Google si udržuje svoju pozíciu ako najviac používaný nástroj, nasledovaný Instagramom a YouTube. TikTok sa postupne dostáva na úroveň Pinterestu, čo naznačuje rastúci vplyv tejto platformy medzi slovenskou online populáciou.