Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

Ako vyhľadávajú generácie?

Zdieľať

Zamýšľali ste sa už nad tým, ako vyhľadávajú staršie či mladšie generácie na internete? S technologickým pokrokom sa vyvíja aj spôsob, akým rôzne ročníky hľadajú informácie online. Vo svete marketingu sa určite zíde tieto rozdiely poznať, nakoľko vám to môže pomôcť zasiahnuť tú správnu cieľovú skupinu a lepšie pochopiť nákupné správanie rôznych vekových kategórií. Pozreli sme sa na to, ako jednotlivé generácie využívajú rôzne platformy na hľadanie informácií.

Momentálne je najpoužívanejšou platformou Facebook s 3,1 milióna používateľmi, čo činí 82% slovenskej online populácie. Nasleduje YouTube s 77% (2,9 milióna používateľov), Google vyhľadávač s 74% (2,8 milióna používateľov), Google mapy s 60% (2,3 milióna používateľov). Ďalej sú to populárne sociálne siete Instagram, TikTok (890 000 používateľov), Pinterest a taktiež Telegram, ktorý má 580 000 používateľov. Ak sa však pozrieme na podrobnejšie zloženie respondentov podľa veku, vidíme napríklad že u Generácie Z vládne Instagram.

Aké z nasledujúcich platforiem používate? N=500

Je všeobecne známe, že mladšie ročníky, najmä Generácia Z, sú v online svete ako doma, vyrastali totižto s internetom či smartfónmi. Nie je teda prekvapením, že toto ovplyvnilo aj ich komunikáciu, očakávania či nákupné správanie, a teda aj cielenie na mladú generáciu si vyžaduje iný prístup. Gen Z uprednostňuje sociálne siete ako hlavný zdroj vyhľadávania informácií. Sú pre nich zdrojom nielen inšpirácie, ale hlavne zábavy. Gen Z hľadá viac vizuálne – veľmi populárny je najmä formát krátkych videí, ktorý bol spopularizovaný s rozmachom TikToku aj na iných sociálnych sieťach, ako Instagram či Facebook.

Mileniáli vyhľadávajú autentickosť a transparentnosť, dajú na názor a odporúčania druhých vo forme obrázkov, videí, komentárov, recenzií. Až 93% Mileniálov si číta recenzie pred kúpou produktu. Hoci autentický obsah, recenzie či odporúčania môžu poskytnúť sociálne siete, influenceri či UGC tvorcovia, hlavným zdrojom informácií sú pre túto generáciu Google rovnako ako aj sociálne siete, i keď v menšej miere ako u Gen Z.

Baby Boomeri sa museli s novými technológiami naučiť pracovať. Táto generácia uprednosťuje tradičnejší prístup k vyhľadávaniu, je u nich viac pravdepodobné, že použijú konkrétne kľúčové slová a vety keď hľadajú informácie a hľadajú primárne pomocou internetového vyhľadávača. Mladšia Generácia X je o niečo zdatnejšia v online svete ako Baby Boomeri, na hľadanie informácií využívajú aj sociálne siete, hlavne Facebook, majú tendenciu sa zameriavať na pohodlie a efektívnosť, aby čo najrýchlejšie a najpohodlnejšie našli čo hľadajú.

Návyky rôznych generácií samozrejme závisia aj od toho, aký obsah práve hľadajú. Pri hľadaní priateľov prevláda naprieč generáciami jednoznačne Facebook s výnimkou Gen Z, ktorá preferuje o niečo viac Instagram.

Použili ste vyhľadávanie na týchto platformách na vyhľadanie nasledovného druhu obsahu? (Priatelia) N=500

Ak sa však pozrieme na to, kde generácie vyhľadávajú známe osobnosti, u mladej generácie je to opäť Instagram a tesne za ním je YouTube, veľmi podobne sú na tom aj Mileniáli. Staršie generácie napríklad na tento účel vôbec nevyužívajú Pinterest, Reddit či Snapchat.

Použili ste vyhľadávanie na týchto platformách na vyhľadanie nasledovného druhu obsahu? (Influenceri, celebrity) N=500

O niečo pestrejšie je to v prípade tém, o ktoré sa ľudia zaujímajú, na vyhľadávanie sú najviac využívané platformy YouTube a Google vyhľadávač. Mladá generácia preferuje aj Instagram, pričom Baby Boomeri skôr Facebook.

Použili ste vyhľadávanie na týchto platformách na vyhľadanie nasledovného druhu obsahu? (Téma, ktorá ma zaujíma) N=500

Jednotlivé značky a produkty hľadajú ľudia primárne prostredníctvom Google vyhľadávača, mladšie ročníky radi scrollujú a objavujú na sociálnych sieťach Instagram, Facebook či YouTube, zatiaľ čo staršia generácia ostáva pri overenom Google vyhľadávači.

Použili ste vyhľadávanie na týchto platformách na vyhľadanie nasledovného druhu obsahu? (Značka, produkt) N=500

Zdroje: GroupM / Mantra Media


Petra Molnárová

Content Manager
Wavemaker Slovakia

Barbora Gabrižová

Head of Data & Analytics
GroupM

Next up