…ale nie tak, ako si možno myslíte (hoci TikTok vie byť vďaka svojmu presnému algoritmu veľmi návykový, scrollovanie na #fyp tu zahrnuté nebolo). Vďaka nášmu klientovi Telekom sme mali možnosť zúčastniť sa konferencie TikTok Day v Prahe, kde nás čakala séria zaujímavých prednášok od profíkov z brandže – od kľúčových ľudí zo stredoeurópskej centrály TikToku v Poľsku, po samotných tvorcov pôsobiacich na TikToku.
Na Slovensku sa TikTok bez pochyby dostal pod kožu ako používateľom, tak i značkám. Faktom ostáva, že v roku 2023 slovenský TikTok presiahol už milión užívateľov. Pre mnohých i tak vo vzduchu visia skeptické otázky ako: Aká je budúcnosť tejto platformy? Nemajú ju rušiť? Nie je to len pre malé deti?! Dočkáme sa TikTok ads? Žiaľ, veštice z #witchtok neboli zahrnuté do programu a odpovede na všetko nemáme, no tu vám spisujeme, čo sme si z konfery odniesli.
TikTok ako taký má najrýchlejšie rastúcu komunitu, s viac ako 1 miliardou používateľov po celom svete, z čoho viac ako 150 miliónov spadá pod Európu. Podľa Rafala Drzewiecki (Country Manager TikTok CEU) je najrýchlejšie rastúcim trhom Česká republika. Čím to ale je? V čom sa TikTok líši od iných sociálnych sietí?
V prvom rade, ako hovorí Rafal, TikTok nie je, ani nemá za cieľ, byť ďalšou sociálnou sieťou, ale skôr zábavnou platformou, poháňanou rôznymi komunitami. Aj tými najmenšími komunitami. Na TikTok sa idete zabaviť, nie ,,kontrolovať”, čo robia iní. Až 61% používateľov tvrdí, že na TikToku sa chcú primárne zabávať.
Platforma vám samozrejme netlačí len tak hocijakú zábavu, ale vytvára vám feed na mieru – poznáme ako For You Page. TikTok obsah personalizuje na základe toho, čo sa vám páči, ako interagujete s obsahom a ako ho sledujete. Pokiaľ ide o obsah ako taký, na TikToku si každý nájde to svoje. Existujú tisícky niche skupín (na tú vašu určite narazíte!), ktoré udávajú trendy.
Už ste sa pravdepodobne niekedy nechali ,,influencovať” tvorcom, ktorý promoval produkt v spolupráci so značkou. TikTok tak trochu zmenil pravidlá hry a smer vplyvu. Tu to začína mnohokrát práve v komunite, u obyčajných ľudí, ktorí vytvoria niečo, čo naberie na popularite najskôr v úzkom kruhu, neskôr sa toho chytia menší i väčší tvorcovia, až trend nakoniec použijú rôzne značky. Tak to funguje aj pri nakupovaní a tvorcoch, ktorí napríklad úprimne recenzujú svoj obľúbený produkt.
Na tejto platforme platí zásada always on – keď už ste na TikToku, venujete sa obsahu, dávate pozor a nič vás nerozptyľuje, čo má v konečnom dôsledku vplyv aj na vaše nákupné správanie. Viacerí ste sa už asi stretli s pojmom #TikTokMadeMeBuyIt – nie je náhoda, že je to jeden z najpoužívanejších hashtagov na TikToku vôbec, ku dnešnému dňu má neuveriteľných 53,8 miliárd zhliadnutí. Skvelým príkladom je prípad značky Peter Thomas Roth, kedy jedno video obyčajnej dámy vystupujúcej pod menom @trinidad1967 spôsobilo, že o očný krém, ktorý sa značka snažila predať niekoľko rokov, bol zrazu neskutočný záujem a produkt sa v priebehu niekoľkých hodín vypredal.
Platí, že čím veselší, zaujímavejší a najmä prirodzený obsah, s ktorým sa viete stotožniť, tým väčšia šanca, že nakúpite. Až 67% používateľov na TikToku hovorí, že si už kúpili produkt po tom, ako ho videli na TikToku. Celkovo je približne 15% online nákupov inšpirovaných práve TikTokom a trendy bez pochyby ovplyvňujú IRL predaje. Spomedzi ostatných platforiem TikTok taktiež najviac poháňa neplánované (71%) a impulzívne nákupy (16%).
V tomto zohráva veľkú úlohu najmä autenticita. 78% používateľov súhlasí s tým, že na TikToku nemusíte byť slávni, alebo mať tisícky sledovateľov, aby ste mali virál. Alebo, ako dokázala teta @trinidad1967, na TikToku nepotrebujete ,,fame” na to, aby ste spôsobili napríklad aj vypredanie zásob produktu.
Nie, naozaj tam nie sú len deti. 67% používateľov na TikToku má práveže nad 25 rokov! TikTok si môžeme predstaviť ako taký veľký party house, ktorý sa skladá z miestností a komunít, pričom v každej z nich sa odohráva niečo iné, no všetci sa zároveň vezú a zabávajú na rovnakej vlne. Je jedno či ide o mamičku, fitnessákov, GenZ, či náučné videjká od terajších Boomerov.
Pre značky ako také tu môže byť priestor ako dať svojmu biznisu persónu, priestor aby ho sledovatelia spoznali bližšie, a taktiež aby ukázala, čo skrýva za oponami. Skvelým príkladom je Duolingo s ich maskotom (utrhnutým z reťaze), či Morning Brew, ktorí robia business news a ich videá sa ponárajú do trendov na pracovisku, vysvetľujú dôležité obchodné aktualizácie a rozoberajú realitu firemného kariérneho prostredia, čím im pomáhajú spojiť sa s používateľmi všetkých vekových kategórií.
TikTok je naozaj otvorený pre všetkých, čo potvrdili aj hostia na konferencii – tvorcovia z českej tiktokovej scény, ktorí boli odlišní nielen obsahom, ktorý tvoria, ale i vekom. Pozvanie do diskusie prijali Vlaďka, Be Ha Nguyen, Tehotnej Kuchař a Hynek Medrický, ktorí porozprávali o ich začiatkoch na TikToku (nie pre všetkých to bola láska na prvý pohľad), či ako vidia spolupráce so značkami. Be Ha spomenula jednu zaujímavosť, ktorú si všimla na cestách po Ázii. Pokiaľ ide o obsah, v západnom svete platí, že content nemusí byť robený v štúdiu s veľkou produkciou aby uspel, podstatná je autenticita a priamočiarosť. V Ázii je to však úplný opak, aj tí najmenší tvorcovia majú za sebou tímy ľudí a veľkú produkciu a obsah je prevažne tvorený vo veľkom štýle.
Pokiaľ ide o bezpečnosť, TikTok zaviedol niekoľko procesov a zásad týkajúcich sa súkromia, produktov a obchodných partnerov. Pre reguláciu obsahu sú pravidelne aktualizované Community Guidelines, ktoré musí prijať každý používateľ na TikToku. Pozornosť upriamuje nielen na citlivé témy, obchodné správanie či súkromie, ale aj ochranu neplnoletých. Vedeli ste, že používatelia do 18 rokov majú defaultne nastavené, aby im nechodili notifikácie po 10 večer? Ich videá majú taktiež automaticky vypnutú možnosť sťahovania. Pre ešte mladších užívateľov (13-15) platí, že defaultne nedostávajú notifikácie po 9 večer, účet je nastavený automaticky ako súkromný, nemôžu posielať správy a nik si nesmie stiahnuť ich videá.
Pre reguláciu plateného obsahu má TikTok Inventory Filter, ktorý dáva marketérom viac kontroly nad tým, pri akom type obsahu sa zobrazujú ich reklamy. Príkladmi úspešných kampaní sú Adidas, Sony či Rexona, kde bola dosiahnutá brand safety 99,9%.
Vyzerá to, že na reklamy si ešte budeme musieť počkať. Momentálne sú v rámci strednej a východnej Európy prioritou rýchlejšie rastúce trhy – Česko, Poľsko, Rumunsko a Maďarsko.
Oplatí sa TikTok pre business, keď u nás ešte nefungujú ads? Ak vás to láka a ešte na TikToku nie ste -prikláňame sa na stranu: áno! Určite je dobré si pripraviť „pôdu“ keď k nám konečne dorazia. Zatiaľ však ako formu reklamy možno stále využiť starý dobrý influencer marketing, možno však s jednou výnimkou. Na TikToku nemusíme hladať nutne veľké hviezdy do spoluprác, stačia k tomu aj „rising stars“, ktoré pripomínajú mikroinfluencerov – nikdy nevieme, ako rýchlo sa vyšupnú… a možno aj s vašou značkou. No a samozrejme, hviezdou môže byť aj niekto zo zamestnancov 😉