Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

TikTok ako nový nástroj pre vyhľadávanie?

Zdieľať

V marketingovom svete už dlhšie počúvame, že najpríťažlivejšou platformou pre mladých, presnejšie Gen Z a Gen Alpha, je TikTok. Používajú ho však nielen na zábavu, ale aj na bežné vyhľadávanie – mnohí ho dokonca využívajú viac ako Google. Čo ich k tomu vedie? Môžeme TikTok považovať za skutočne dobrý vyhľadávací nástroj?

Vzostup potenciálu TikToku ako nástroja na vyhľadávanie či objavovanie značne rastie a môžeme ho zaradiť ako súčasť širšej transformácie v digitálnom vyhľadávaní. O tom, či je spoľahlivý nástroj na vyhľadávanie sa v marketingovom svete neustále polemizuje. 

Na čom sa však väčšina marketérov zhodne je fakt, že dominantným svetovým vyhľadávačom za posledné roky aj naďalej zostáva Google. Spoločnosť za posledné roky zakomponovala do svojho vyhľadávača obrázky a videá, dokonca od roku 2019 niektoré z výsledkov vyhľadávania obsahovali taktiež videá z TikToku. V roku 2020 Google prišiel s riešením ako sa vyrovnať konkurencii z TikToku a to zriadením YouTube Shorts, ktoré sa tiež začali objavovať vo výsledkoch vyhľadávania. 

Google si tak svoju dominantu udržiava aj vďaka tomu, že prostredníctvom neho vieme perfektne vyhľadávať informácie s real-time prehľadom napr. o počasí, zdroje pre rôzne pracovné ponuky, denníky, či rozsiahlejšie údaje v podobe databáz. Narozdiel od TikToku má vstavaný dizajn vyhľadávacieho nástroja, ktorý zaisťuje, že najlepšie výsledky vyhľadávania pochádzajú prevažne z dôveryhodných zdrojov (t. j. spätné odkazy z významných spravodajských kanálov).

TikTok, na ktorom denne pribúda nový obsah v miliónoch, nie je oficiálne považovaný za vyhľadávací nástroj ako Google, užívatelia sa dostanú k žiadanému obsahu prevažne prostredníctvom kľúčových slov či presného algoritmu a jeho odporúčaní. Výsledky hľadania či ich poradie je podmienené taktiež počtom zhliadnutí videí a zapojenia publika.                                    

TikTok taktiež údajne testuje funkciu, ktorá identifikuje kľúčové slová v komentároch a odkazuje na ich výsledky vyhľadávania. V juhovýchodnej Ázii má dokonca testovať aj feed s lokálnym obsahom, vďaka čomu si tak ľudia môžu nájsť firmy a podujatia v ich blízkosti. Čím však TikTok prekonáva samotné vyhľadávanie je jeho rýchlosť či skôr jednoduchosť vo vyhľadávaní. 

Používa Gen Z na vyhľadávanie naozaj viac TikTok? 

Viceprezident spoločnosti Google, Prabhakar Raghavan, zodpovedný za Google Search, sa vyjadril, že takmer 40 percent mladých ľudí pri hľadaní miesta na obed nechodí na Google Maps, či Search, ale radšej zájdu na Tik Tok či Instagram.“ 

S veľmi zaujímavou štúdiou prišlo Adobe, ktoré na prieskume 808 ľudí zisťovalo, ako mladí ľudia používajú na vyhľadávanie TikTok: 

  • 41% spotrebiteľov používa TikTok ako vyhľadávací nástroj
  • 64% respondentov Generácie Z použilo TikTok ako vyhľadávací nástroj
  • 91% opýtaných ľudí (v rámci všetkých generácií) považovalo Google za najužitočnejší nástroj pri hľadaní informácií v porovnaní so 17%, ktorí preferujú TikTok.

Podľa americkej štúdie SOCI, na vzorke 1 002 používateľov, je Google v rámci vyhľadávania na 3. priečke pre mladých ľudí vo veku 18-24.

Vyzerá to, že Google bude musieť trochu zabojovať o mladých užívateľov a prísť so spôsobmi, ako uspokojiť potreby mladej generácie, ktorá, ako vyplýva z prieskumov, preferuje na vyhľadávanie sociálne siete Instagram a TikTok, ktoré sú silno zamerané na video obsah. Google sa však nemusí obávať o staršie generácie, pre ktoré je Google stále top of mind. Na vyhľadávanie informácií okrem klasického Google vyhľadávača používajú taktiež Google Maps. Nedá sa však poprieť, že vyhľadávanie na sociálnych sieťach rastie naprieč všetkými generáciami. Čas ukáže, či sa zvyky Gen Z zmenia a z TikToku či Instagramu ,,vyrastú”.

Prečo je vyhľadávanie na TikToku viac „sexy“? 

Vyhľadávanie na TikToku je často interaktívnejšie ako zadávanie dopytu napríklad na Google. Namiesto  predierania sa hromadami textu, obrázkov či dlhými videami, platforma generuje crowdsourcingové odporúčania z krátkych videí, aby si používatelia presne určili, čo hľadajú.  

Medzi hlavné body, prečo je TikTok vyhľadávanie viac „sexy“ teda určite môžeme zaradiť v prvom rade zábavu. TikTok vyhľadávanie môžeme prirovnať aj k Alici v krajine zázrakov. Prečo? Podobne ako Alicu zaviedol králik – na TikToku zablúdime na jeho cestičky, pričom nám umožní, si vybrať svoju vlastnú cestu, ktorú je však neskôr ťažšie opustiť a predierame sa touto krajinou zázrakov. Tak isto je omnoho viac vizuálne pútavejším vyhľadávaním než ostatné vyhľadávače a zároveň nám bez toho, aby sme mu niečo zadávali, ukazuje viac, ako sme vôbec chceli. 

Ďalej je to rýchlosť a aj dôveryhodnosť? Áno, aj… Na TikToku vieme rýchlo a najmä jednoducho filtrovať nežiadúci content jednoduchým swipovaním hore, či dolu. Dôvodom, prečo krátky obsah naďalej „spochybňuje“ dlhý obsah YouTube, je ten, že ide priamo k veci. Rozsahy pozornosti sú na historickom minime a vyhľadávanie TikToku nám umožňuje jednoducho prechádzať niekoľkými 30-sekundovými videami a získať 4 až 5 rôznych perspektív za menej ako minútu. 

Ako veľmi sú informácie na TikToku dôveryhodné?

Pravdivosť nájdených informácií si používatelia poväčšine overujú na základe komentárov uverejnených v reakciách na videách. 100% dôveryhodnosť samozrejme platforma zaručiť nevie, informácie šíria tvorcovia, je potrebné teda vždy zapojiť i zdravý úsudok. TikTok je však pre mnohých dôveryhodnou platformou, ak sa zameriame na Word of mouth. Vieme, že ľudia sa mnohokrát nechajú ,,influencnúť” populárnymi tvorcami, no tu vstupuje vplyv obyčajných ľudí, ktorí sú pre používateľov ešte dôveryhodnejší.

Ako príklad si povedzme, že hľadáme dobré kaviarne v okolí. Poväčšine naša cesta najskôr vedie na Google, kde si vyťukáme najbližšie kaviarne s recenziami, ktoré sú overené, pričom sa v tom prehľade trochu strácame a nevieme si vybrať. No ak sa obrátime na TikTok a zadáme do vyhľadávača podobné kľúčové slová, dostaneme sa k nespočetnému množstvu videí, ktoré nám nielen že povedia, ktorá kaviareň by mohla byť tá najlepšia pre nás, no takisto nám navodia atmosféru daných miest, čo v nás umocní túžbu dané miesta navštíviť.  

Prečo by mali značky spozornieť

Sila TikToku sa nepochybne manifestuje najmä medzi mladými generáciami, no postupne si získava aj staršie ročníky. nielen na zábavu či inšpiráciu, ale aj pre schopnosti vyhľadávacieho nástroja. Ako túto príležitosť využívajú značky?

Mnoho firiem si začína uvedomovať nevyužitý potenciál TikToku ako nástroja na vyhľadávanie. Viac ako polovica vlastníkov firiem v Amerike (54%) použila TikTok na propagáciu svojho podnikania. 

Prieskum od Adobe tiež objasnil zopár typov obsahu, do ktorého firmy investujú, pričom 43% sa opiera o kreatívny obsah súvisiaci s ich produktom, po ktorom nasledujú: 

  • Recenzie produktov alebo služieb (36%) 
  • Videonávody (35%) 
  • Osobné anekdoty (29%) 
  • Populárne výzvy alebo mémy (25%) 

Hoci TikTok na Slovensku ešte stále neponúka možnosť platenej podpory, značky sa môžu stále chopiť potenciálu TikToku pokiaľ ide o cielenie primárne na mladú generáciu.

Zdroje: Adobe / Forbes


Hana Jamrichová

Content Specialist
Wavemaker Slovakia

Next up