Koncom minulého roka sa náš contentový tím zúčastnil online konferencie IMS, kde vystúpilo množstvo odborníkov zo sveta influencer marketingu a sociálnych sietí; ako aj webináru od Emplify, ktorý bol zameraný na kľúčové trendy v sociálnych sieťach na rok 2022. V tomto článku vám prinášame 6 zaujímavých postrehov z oboch podujatí.
Spôsob, akým ľudia využívajú sociálne siete sa neustále mení – a ešte zmení, aj vďaka novým technológiám. Pojmy ako NFT, Metaverse, social commerce či TikTok sú v poslednej dobe skloňované stále častejšie a pravdepodobne neobišli ani vás. Ako zamiešajú karty v roku 2022?
Očakáva sa, že zmena nebude dramatická – tento rok bude skôr o experimentoch. Dá sa povedať, že to bude obdobie vzdelávania. Značky budú skúšať, ktoré vymoženosti využiť a ktorým sa naopak zase vyhnúť, a taktiež čo zafunguje a čo nie. A tým sa dostávame priamo k postrehu číslo 1.
Kozmetická značka Clinique koncom minulého roka prvýkrát priblížila NFT (non-fungible token) svojim zákazníkom prostredníctvom vernostného programu. Po prihlásení do programu sa ľudia mohli zapojiť do súťaže, ktorá bežala na sociálnych sieťach Instagram, TikTok a Twitter, a vyhrať jeden z troch NFT, ktoré stelesňujú najpopulárnejšie produkty značky, a bolo len na nich, či si token ponechajú alebo ho predajú. Spočiatku sa to môže zdať zvláštne, no v budúcnosti môžu značky takto využívať NFT ako istú formu členskej karty, ktorá dá zákazníkom prednostný prístup k špeciálnym zľavám alebo rôznym podujatiam.
Krátky formát a kreatívne filtre ďalej naberajú na popularite, na čele so sociálnou sieťou TikTok. Už to nie je len ,,tá appka, kde deti tancujú’’, jej potenciál neustále rastie a môžeme to vidieť aj na tom, že mnohé platformy sa snažia u seba zapracovať to, čo ponúka TikTok. Pandémia má tiež svoj podiel na rastúcej popularite TikToku – v ťažkých časoch ľudia potrebovali viac odľahčenej zábavy a mnohí tvorcovia zmenili spôsob, akým tvoria content. Momentálne má táto platforma už viac ako miliardu užívateľov a jej sila spočíva aj v jej veľmi presnom algoritme, vďaka ktorému dokonca aj tí najmenší tvorcovia môžu priniesť taký dosah a zapojenie publika, ako väčšie mená. K výhodam TikToku patrí tiež fakt, že aplikácia je v mnohých krajinách už prispôsobená na online nakupovanie. Vo Veľkej Británii sa napríklad v decembri konal veľký shopping livestream, kde si mohli ľudia zakúpiť produkty priamo v aplikácii.
Práve možnosť nakupovania prostredníctvom sociálnych sietí, alebo inak social commerce, bude zohrávať v roku 2022 dôležitú úlohu. Aj vďaka pandémii značky pochopili, aká je ich prítomnosť v online priestore nesmierne dôležitá. Očakáva sa, že v najbližších 2 rokoch pôjde social commerce viac do popredia a 10% z predaja bude plynúť práve zo social commerce. Social commerce bude preto musieť byť čo najjednoduchšie a umožňovať, aby si človek zakúpil produkt priamo na sociálnej sieti bez toho, aby bol presmerovaný na web značky. Príkladom značky, ktorá využíva social commerce v kombinácii s influencer marketingom naplno a zaznamenala obrovský nárast v športovom marketingu je Gymshark (takmer každý rok sa spoločnosti podarilo narásť o približne 200%). Hlavnou social commerce platformou Gymsharku je pritom Instagram. Aktuálnym trendom je, že mladí sú menej zaviazaní jednej značke, čo vytvára priestor pre súťaž medzi veľkými a malými značkami.
Značky si uvedomujú, že potrebujú dostatočne zapojiť svojich zákazníkov a followerov na sociálnych sieťach, k čomu prispieva aj influencer marketing. Už však nestačí, aby influencer ukázal produkt a neúprimne ho tlačil svojmu publiku – trh je presýtený a autenticita vyhráva. Preto sa mnohé značky zameriavajú na dlhodobé spolupráce a influencerov, ktorí sú považovaní za dôveryhodných a sú so značkou istým spôsobom spriaznení a stotožňujú sa s jej hodnotami. Dôležitou súčasťou partnerstiev je dôvera medzi značkou a influencerom, ako aj udržiavanie dobrých vzťahov. Nie je na škodu dať influencerom väčšiu voľnosť pri tvorbe contentu, aby tak mohli prejaviť svoju kreativitu a prepojiť svoje meno so značkou vlastným spôsobom. Koniec koncov, influenceri sú práve tí, ktorí svoje publikum poznajú najlepšie.
Oblasť influencer marketingu je stále celkom nová a potrebuje určité vylepšenia, najmä po právnej stránke. Zmluvy mnohokrát neodrážajú to, čo strany mienia a určite padne vhod mať právnika, ktorý rozumie sociálnym sieťam. Oblasť duševného vlastníctva vie byť v influencer marketingu zradná, najmä pokiaľ ide o odkúpenie práv, zmenu verejného profilu influencera na súkromný alebo ak sú do kampane zahrnuté aj deti influencera.
Ľudský faktor je nepochybne dôležitý pri influencer marketingu. Čo však vie značkám celú prácu urýchliť, zefektívniť a pomôcť tak udržať krok na príliš rýchlo rastúcom trhu, sú práve nové technológie. Umelá inteligencia vie na základe algoritmov pomôcť nielen s hľadaním vhodných mien pre spoluprácu, no taktiež pomôcť porozumieť dátam, ktoré prinášajú influenceri. Dokáže vyčítať podobnosť contentu, prekryv publika, predpovedať výsledky, ROI, kliky a konverzie. Jednoducho veci, ktoré sú časovo náročné, no kľúčové v procese rozhodovania. Umelá inteligencia vie byť nápomocná nielen pri influencer marketingu – TU si môžete prečítať o nástroji Maximize, ktorý nám vo Wavemaker pomáha s optimalizovaním mediálnych plánov.
Junior Content Specialist
Wavemaker Slovakia