Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

6 smerov, ktorými sa v budú v roku 2022 uberať Influencer marketing a sociálne siete

Zdieľať

Koncom minulého roka sa náš contentový tím zúčastnil online konferencie IMS, kde vystúpilo množstvo odborníkov zo sveta influencer marketingu a sociálnych sietí; ako aj webináru od Emplify, ktorý bol zameraný na kľúčové trendy v sociálnych sieťach na rok 2022. V tomto článku vám prinášame 6 zaujímavých postrehov z oboch podujatí.

Spôsob, akým ľudia využívajú sociálne siete sa neustále mení – a ešte zmení, aj vďaka novým technológiám. Pojmy ako NFT, Metaverse, social commerce či TikTok sú v poslednej dobe skloňované stále častejšie a pravdepodobne neobišli ani vás. Ako zamiešajú karty v roku 2022?

social media wavemaker trendy a zmeny 2022

Očakáva sa, že zmena nebude dramatická – tento rok bude skôr o experimentoch. Dá sa povedať, že to bude obdobie vzdelávania. Značky budú skúšať, ktoré vymoženosti využiť a ktorým sa naopak zase vyhnúť, a taktiež čo zafunguje a čo nie. A tým sa dostávame priamo k postrehu číslo 1.

1. Značky a ich NFTs

Kozmetická značka Clinique koncom minulého roka prvýkrát priblížila NFT (non-fungible token) svojim zákazníkom prostredníctvom vernostného programu. Po prihlásení do programu sa ľudia mohli zapojiť do súťaže, ktorá bežala na sociálnych sieťach Instagram, TikTok a Twitter, a vyhrať jeden z troch NFT, ktoré stelesňujú najpopulárnejšie produkty značky, a bolo len na nich, či si token ponechajú alebo ho predajú. Spočiatku sa to môže zdať zvláštne, no v budúcnosti môžu značky takto využívať NFT ako istú formu členskej karty, ktorá dá zákazníkom prednostný prístup k špeciálnym zľavám alebo rôznym podujatiam.


2. TikTok ako top social platforma

Krátky formát a kreatívne filtre ďalej naberajú na popularite, na čele so sociálnou sieťou TikTok. Už to nie je len ,,tá appka, kde deti tancujú’’, jej potenciál neustále rastie a môžeme to vidieť aj na tom, že mnohé platformy sa snažia u seba zapracovať to, čo ponúka TikTok. Pandémia má tiež svoj podiel na rastúcej popularite TikToku – v ťažkých časoch ľudia potrebovali viac odľahčenej zábavy a mnohí tvorcovia zmenili spôsob, akým tvoria content. Momentálne má táto platforma už viac ako miliardu užívateľov a jej sila spočíva aj v jej veľmi presnom algoritme, vďaka ktorému dokonca aj tí najmenší tvorcovia môžu priniesť taký dosah a zapojenie publika, ako väčšie mená. K výhodam TikToku patrí tiež fakt, že aplikácia je v mnohých krajinách už prispôsobená na online nakupovanie. Vo Veľkej Británii sa napríklad v decembri konal veľký shopping livestream, kde si mohli ľudia zakúpiť produkty priamo v aplikácii.


3. Nakupovanie popri scrollovaní

Práve možnosť nakupovania prostredníctvom sociálnych sietí, alebo inak social commerce, bude zohrávať v roku 2022 dôležitú úlohu. Aj vďaka pandémii značky pochopili, aká je ich prítomnosť v online priestore nesmierne dôležitá. Očakáva sa, že v najbližších 2 rokoch pôjde social commerce viac do popredia a 10% z predaja bude plynúť práve zo social commerce. Social commerce bude preto musieť byť čo najjednoduchšie a umožňovať, aby si človek zakúpil produkt priamo na sociálnej sieti bez toho, aby bol presmerovaný na web značky. Príkladom značky, ktorá využíva social commerce v kombinácii s influencer marketingom naplno a zaznamenala obrovský nárast v športovom marketingu je Gymshark (takmer každý rok sa spoločnosti podarilo narásť o približne 200%). Hlavnou social commerce platformou Gymsharku je pritom Instagram. Aktuálnym trendom je, že mladí sú menej zaviazaní jednej značke, čo vytvára priestor pre súťaž medzi veľkými a malými značkami.

social media wavemaker trendy a zmeny 2022

4. Autenticita vyhráva

Značky si uvedomujú, že potrebujú dostatočne zapojiť svojich zákazníkov a followerov na sociálnych sieťach, k čomu prispieva aj influencer marketing. Už však nestačí, aby influencer ukázal produkt a neúprimne ho tlačil svojmu publiku – trh je presýtený a autenticita vyhráva. Preto sa mnohé značky zameriavajú na dlhodobé spolupráce a influencerov, ktorí sú považovaní za dôveryhodných a sú so značkou istým spôsobom spriaznení a stotožňujú sa s jej hodnotami. Dôležitou súčasťou partnerstiev je dôvera medzi značkou a influencerom, ako aj udržiavanie dobrých vzťahov. Nie je na škodu dať influencerom väčšiu voľnosť pri tvorbe contentu, aby tak mohli prejaviť svoju kreativitu a prepojiť svoje meno so značkou vlastným spôsobom. Koniec koncov, influenceri sú práve tí, ktorí svoje publikum poznajú najlepšie.


5. Rozvoj v právnej oblasti

Oblasť influencer marketingu je stále celkom nová a potrebuje určité vylepšenia, najmä po právnej stránke. Zmluvy mnohokrát neodrážajú to, čo strany mienia a určite padne vhod mať právnika, ktorý rozumie sociálnym sieťam. Oblasť duševného vlastníctva vie byť v influencer marketingu zradná, najmä pokiaľ ide o odkúpenie práv, zmenu verejného profilu influencera na súkromný alebo ak sú do kampane zahrnuté aj deti influencera.


6. AI v Influencer marketingu

Ľudský faktor je nepochybne dôležitý pri influencer marketingu. Čo však vie značkám celú prácu urýchliť, zefektívniť a pomôcť tak udržať krok na príliš rýchlo rastúcom trhu, sú práve nové technológie. Umelá inteligencia vie na základe algoritmov pomôcť nielen s hľadaním vhodných mien pre spoluprácu, no taktiež pomôcť porozumieť dátam, ktoré prinášajú influenceri. Dokáže vyčítať podobnosť contentu, prekryv publika, predpovedať výsledky, ROI, kliky a konverzie. Jednoducho veci, ktoré sú časovo náročné, no kľúčové v procese rozhodovania. Umelá inteligencia vie byť nápomocná nielen pri influencer marketingu – TU si môžete prečítať o nástroji Maximize, ktorý nám vo Wavemaker pomáha s optimalizovaním mediálnych plánov.


Petra Molnárová

Junior Content Specialist
Wavemaker Slovakia

Next up