Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

Návrat Majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji. Ako ročná pauza ovplyvnila sledovanosť?

Zdieľať

Prvý svetový turnaj v ľadovom hokeji sa uskutočnil v roku 1920 v belgických Antverpách. Majstrovstvá sa odohrali prvý a zároveň poslednýkrát na vtedajších Letných olympijských hrách. Koho by zaujímalo, historicky prvým víťazným tímom bola Kanada. Československo získalo tretie miesto po tom, čo porazilo USA so skóre 16:0 a v rozhodujúcom zápase o bronzovú medailu zdolalo Švédov (skóre 1:0).

Od tohto roku sa začínajú datovať majstrovstvá v ľadovom hokeji, ktoré sa konali zo začiatku každé 4 roky. Od roku 1930 sa konajú každoročne. Počas éry majstrovstiev hokeja sa nekonali len počas Druhej svetovej vojny (1940-1946) a potom pre zimnú olympiádu v rokoch 1980, 1984 a 1988.

Rok 2020 bol však iný. Dôvodom na zrušenie majstrovstiev nebola vojna ani olympiáda. Po prvý raz v celej histórii zasiahla do tohto športu pandémia, ktorá bola príčinou zrušenia mnohých ďalších športových zápolení.

Po roku sa však MSĽH vrátili a nás zaujímalo, či rok bez veľkých športových turnajov zmenil záujem televíznych divákov o ne.

Sledovanosť slovenských zápasov pred pandémiou

Nato, aby sme mohli zhodnotiť, či sledovanosť tohtoročných majstrovstiev ovplyvnil rok plný obmedzení, musíme sa najskôr pozrieť na sledovanosť predchádzajúcich turnajov v rokoch 2018 a 2019.

V roku 2018 sa uskutočnili 82. majstrovstvá. Konali sa 4. až 20. mája v Dánsku. Najsledovanejším zápasom slovenského tímu na MSĽH 2018 bol hneď prvý zápas proti našim českým bratom zo dňa 5. mája 2018. Najvyššiu sledovanosť možno pripísať aj rivalite, ktorá neustále pretrváva medzi Slovákmi a Čechmi. Zápas sledovalo 597-tisíc ľudí vo veku 12-54, duel dosiahol rating 19,1% a share 55,6%.

Vzhľadom na vývoj majstrovstiev mala sledovanosť turnaja na Slovensku klesajúcu tendenciu, i keď po víťazstve nad Francúzskom sa udržala rovnaká sledovanosť aj počas zápasu so Švédskom. Na grafe môžeme vidieť, že majstrovstvá mali úspech aj medzi ženami.

Nasledujúce 83. majstrovstvá sa konali na Slovensku (v Bratislave a Košiciach) v termíne 10. až 26. mája.

V tomto roku sa sledovanosť zápasov menila z pohľadu dôležitosti. Prvé štyri zápasy sa pohybovali na úrovni 780-920-tisíc divákov vo veku 12-54. Najsledovanejším zápasom slovenského tímu bol zápas Slovensko-Nemecko zo dňa 15. 5. 2019, ktorý sledovalo 920-tisíc ľudí vo veku 12-54, vďaka čomu dosiahol rating 29,6% a share 70,2%. U mužov 12-54 to bol rating 33,1% a share až 74,8%.

Po tomto pre nás nevydarenom zápase (prehrali sme 2:3) mala sledovanosť už len klesajúcu tendenciu. Pri piatom zápase s Francúzkom klesla sledovanosť takmer na polovicu. Vplyv na sledovanosť mohla ovplyvniť nielen frustrácia fanúšikov, ale tiež skorší vysielací čas zápasu.

V grafe nižšie je jasne vidieť, ako sa odzrkadľuje na sledovanosti dôležitosť zápasu.

V roku 2020 do MSĽH zasiala epidémia. Bol to rok bez poriadnych športových podujatí. Ako sa u ľudí prejavila absencia športových prenosov zo svetových eventov, kde sa zúčastňuje naša reprezentácia?

Nedávne 84. majstrovstvá v ľadovom hokeji sa nakoniec uskutočnili v roku 2021 v Lotyšsku počas 21. mája až 6. júna.

Pri pohľade na dáta môžeme skonštatovať, že absencia športového turnaja sa vôbec nepremietla do sledovanosti a čísla prvého zápasu slovenského tímu skončili v porovnaní s minulými rokmi nižšie. Kým v predchádzajúcich rokoch sledovalo prvý zápas 597-780-tisíc ľudí 12-54, tak v roku 2021 sledovalo prvý zápas „len“ 531-tisíc ľudí rovnakého veku. Duel s Bieloruskom dosiahol rating 17,7% a  share bol 51,3%.

Vývoj sledovanosti zápasov nekopíroval úspechy slovenského tímu, čo mohlo byť spôsobené poobedným časom zápasov počas pracovných dní. Rozhodujúci zápas so Švédskom bol najsledovanejší. Sledovalo ho 843-tisíc ľudí vo veku 12-54, dosiahnutý rating bol 28,1% a share 61,9%.

Záver

Štart slovenského tímu na hokejových majstrovstvách po ročnej pauze spôsobenej pandémiou nespôsobil rekordný prílev televíznych divákov. Nemusí to však nutne znamenať slabší záujem o hokej, časť sledovanosti totiž mohla ísť na úkor sledovania streamingu cez mobil alebo desktop.

Z dát za posledné ročníky turnaja je však jasne vidieť, že na sledovanosť zápasov vplýva dôležitosť zápasu a čas zápasu, čo platilo aj tento rok. Aj napriek tomu sa tento event stále teší veľkej popularite a sledovanosti ako u mužov, tak aj u ženského publika.


Zdroje

  • PMT/KANTAR Slovakia

Hana Matyášová

Account Manager/Media Planner
Wavemaker Slovakia

Next up