Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

Slovenské denníky – vývoj čítanosti a predaja od roku 2005 po súčasnosť

Zdieľať

Prednedávnom sme nášmu klientovi prezentovali aktuálny media landscape. Pri printoch sme uviedli aj aktuálne čísla čítanosti. V hlave mi vtedy prebehla myšlienka, ako veľmi sa zmenila čítanosť za 15 rokov, čo robím v agentúre. Preto som sa podujala pozrieť podrobnejšie, ako presne sa menila.

MML TGI nie je nutné predstavovať. Už takmer 25 rokov poskytuje rozsiahle dáta. Okrem konzumácie médií sleduje aj otázky ohľadom životného štýlu, využívania produktov, služieb a značiek či informácie o cieľových skupinách.

V dnešnej dobe už majú mnohé agentúry vlastné nástroje na zodpovedanie otázok o cieľových skupinách či konzumácii médií. Pri MML TGI sa však vieme pozrieť do minulosti a výsledky porovnať. Je nutné spomenúť, že aj tento prieskum prešiel v priebehu rokov ako úpravou metodológie tak aj zmenou otázok (takže nie všetky sú porovnateľné).

Pôvodne som chcela v tomto článku rozobrať najvýraznejšie posuny z rôznych okruhov. Zaujímavých dát je ale také množstvo, že by som mohla publikovať niekoľko článkov, urobiť seriál na pokračovanie. A tak som sa zamerala, v súlade s pôvodnou myšlienkou, na porovnanie vývoja čítanosti printov, konkrétne denníkov. Porovnávam spojené vlny za roky 2005, 2010, 2015 a 2019 + ako bonus prvý polrok 2020, metrika „čítal posledné vydanie“ (pre zaujímavosť a porovnanie, v závere aj rebríček podľa parametra „čítal včera“). Zároveň uvádzam aj vývoj tlačených a predaných nákladov.

Ako verzia TL;DR poslúži tabuľka (pre zväčšenie, kliknite na tabuľku):

*Denník N od 2. kvartálu 2015

Alebo aj grafy (pre zväčšenie, kliknite na graf):

Krátky prehľad o slovenských denníkoch

V roku 2005 vychádzalo osem denníkov s čítanosťou nad 1%. Z prehľadu je vynechaný inzertný denník Avízo a tiež Národná obroda, ktorá v tomto roku ukončila po pätnástich rokoch pôsobenie.

Plus 1 deň začal vychádzať v septembri 2006. Od roku 2012 vystúpila Pravda z auditu tlačených a predaných nákladov Audit Bureau of Circulation (ABC SR) a dáta predajnosti zverejňuje z vlastného auditu na svojom webe (perex.sk). Ani denník Šport nie je zaradený v meraní ABC SR. V roku 2015 vstúpil na trh Denník N. Keďže ABC SR audituje fyzické výtlačky novín a Denník N sa zameriava viac na digitálneho čitateľa, do auditu nevstúpil.

Je fakt, že čítanosť aj predajnosť printov klesá, no je potrebné pripomenúť, že mnohé denníky majú platený online obsah. Teda časť čitateľov sa presunula do internetového prostredia, za obsah si však platia. Môj prehľad sa však sústredí výhradne na tlačené vydania a ich čítanosť.

2005 vs. 2019

V roku 2005 čítalo niektorý z denníkov 52% populácie, takmer 2,3 milióna ľudí. Päť rokov neskôr už o takmer 20% menej, v roku 2019 o takmer 42% menej oproti roku 2005. Výrazný je aj pokles v predajnosti. Za posledných 15 rokov dosiahol 55% (2005 vs. 2019). V prvej polovici tohto roka zaznamenali mnohé denníky, ako aj denníky v súčte, nárast čítanosti oproti roku 2019 (+2%).

Detailný vývin čítanosti slovenských denníkov

Nový Čas, dlhodobo najčítanejší denník na Slovensku, zmenil vlastníka v roku 2018, keď prešiel z Ringieru do FPD Medie. Kým v roku 2005 čítalo tento denník takmer 29% populácie (1 269 000 čitateľov), v roku 2019 bola čitateľská základňa o polovicu menšia (617-tisíc čitateľov). O viac než 60% poklesol v priebehu rokov aj predaný náklad denníka, vlani to bolo v priemere cez 70-tisíc výtlačkov.

Denník Plus 1 deň, patriaci do portfólia News and Media Holding (NMH), začal vychádzať v roku 2006. V roku 2019 bol Plus 1 deň druhým najčítanejším denníkom, čítanosť má však menej než polovičnú oproti Novému času. Za minulý rok sa pohybovala okolo 5,9% (265-tisíc čitateľov). Priemerne sa predávalo cez 36 000 výtlačkov.

Najdlhšie vychádzajúci denník na Slovensku Pravda oslavuje v týchto dňoch 100. výročie. Aktuálne vychádza vo vydavateľstve Perex. V prvom polroku tohto roka bol tretím najčítanejším denníkom. Za rok 2019 predávala Pravda priemerne cez 28-tisíc výtlačkov (nie je monitorovaná v rámci ABC SR), čítalo ju 249-tisíc ľudí denne, a bola tiež tretia v poradí (pri parametri „čítal včera“ na veľmi veľmi tesnom štvrtom mieste).

Denník SME vychádza vo vydavateľstve Petit Press spolu s regionálnym Korzárom. SMEčko malo priemernú čítanosť v roku 2019 5,3% (238-tisíc čitateľov) pri priemernom predaji cez 22 000 výtlačkov. Regionálny denník Korzár zaznamenal zo sledovaných auditovaných denníkov najväčší pokles v predanom náklade v porovnaní rokov 2005 a 2019 (mínus 81%). V minulom roku predával priemerne 6 255 výtlačkov a dosiahol čítanosť 2,7% (takmer 119-tisíc čitateľov).

Zmena vydavateľa nastala aj v prípade maďarského denníka Új Szó, ktorý prešiel z Petit Pressu do dcérskej spoločnosti NMH Duel-Press. Tento denník poklesol v predajnosti najmenej (2005 vs. 2019) – mínus 42%, v roku 2019 sa predávalo priemerne skoro 14 500 výtlačkov denne a čítalo ho v priemere 76-tisíc ľudí.

Denník Šport tiež nie je zaradený v rámci ABC SR auditu predajnosti. V porovnaní rokov 2005 a 2019 klesla čítanost – o štvrtinu – na 3,9%.

Hospodárske noviny, celonárodný ekonomický denník, tiež prešiel v priebehu sledovaného obdobia zmenou vydavateľa – z Eco Pressu prešiel do média domu Mafra. Napriek poklesu predaných výtlačkov o približne polovicu, čítanosť denníka v priebehu rokov vzrástla takmer dvojnásobne, na aktuálnych 3,1%.

Ostatným prírastkom v rodine slovenských denníkov je Denník N, ktorý vychádza od roku 2015. Orientuje sa primárne na online čitateľa (aj preto sa rozhodol nevstúpiť do auditu predajov tlače). V roku 2019 mal priemernú čítanosť 2,9%, v prvom polroku sa 2020 sa prehupol cez 3% (3,3% za HY1 2020)

Pre zaujímavosť sme dopýtali aj informácie o online predplatiteľoch denníkov, ktorí ponúka digitálne predplatné (započítaní sú aj ľudia v kombinácii print+online).

Denník N: 57 800
SME: 52 860
Hospodárske noviny: cca 10 000
(info je deklarované vydavateľmi)

Tabuľka čítanosti s parametrom „čítal včera“ (pre zväčšenie, kliknite na tabuľku):


Zdroje:

  • MML-TGI SR 2005 1. – 3. vlna SPOJENÁ (3.1.2005 – 4.12.2005), Denníky: čítal posledné vydanie, čítal včera
  • SML-TGI SR 2010 1-4. kvartál SPOJENÁ Denníky: čítal posledné vydanie, čítal včera
  • SML-TGI rozšírené dáta SR 2015 1.-4.kvartál (5.1.2015 – 13.12.2015) Denníky: čítal posledné vydanie, čítal včera
  • MML-TGI rozšírené dáta SR 1.- 4.kvartál 2019 (7.1.2019 – 15.12.2019) Denníky: čítal posledné vydanie, čítal včera
  • MML-TGI rozšírené dáta SR 1. kvartál – 2. kvartál 2020 (6.1.2020 – 21.6.2020) Denníky: čítal posledné vydanie, čítal včera
  • http://www.abcsr.sk/, priemer mesiacov 2005, 2010, 2015, 2019, 1-6 2020

Katarína Andraščíková

Account Director
Wavemaker Slovakia

Next up