Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

Rok 2021. Aké digitálne trendy nás čakajú?

Zdieľať

Nový rok klope na dvere a síce si pre pandémiu málokto trúfa predpovedať, čo nás v zmysle spoločenského fungovania bude najbližšie mesiace čakať, svet digitálu taký nepredvídateľný našťastie nie je. Ponúkame vám preto zopár trendov, na ktoré sa môžeme s určitosťou tešiť s našimi očakávaniami do širšej budúcnosti. Ak vás teda pandémia neobrala o zmysel pre zvedavosť, čítajte ďalej.

Gaming a reklama?

Záujem o gaming tento rok prudko narástol a v budúcom roku tomuto trendu pomôže ďalej rásť aj samotný Google. Urobí tak prostredníctvom streamovacej platformy Google Stadia, dostupnej už aj na Slovensku, ktorá je určená pre široký okruh ľudí, nielen profi hráčom.

S pomocou cloudu a streamingu umožní Google Stadia hrať najnovšie hry bez toho, aby na to používateľ potreboval výkonný hardware. Na kvalitné hranie mu jednoducho stačí kvalitné internetové pripojenie, prehliadač Chrome alebo iné zobrazovacie zariadenie ako napr. smart TV.

Je pritom pravdepodobné, že Google skôr či neskôr začne platformu využívať na inzerovanie a generovanie revenue. Predstavte si, že kliknete na reklamu počas hrania a po skončení kola dokončíte nákup v košíku. Prípadne Google začne prepájať službu s Youtube kanálom ako súčasť boja s konkurenciou Twitch. Možno sa ocitnete v situácií, keď pri pozeraní videa sa vám pred ním spustí reklama od výrobcu hry, ktorú si budete môcť na pár minút zahrať. Predpokladom je tiež možnosť priameho linkovania z hier priamo na web inzerenta. Nepremeškajte preto príležitosť zviesť sa na vlne e-športu aj s vašou značkou.

Neutíchajúci rast podcastov

Predpokladáme, že rast podcastov sa nezastaví ani v roku 2021. Ľudia si počas pandémie vybudovali silný návyk počúvať podcasty, čo vidno napríklad v reporte Spotify, ktorý hovorí o náraste aktívnych poslucháčov podcastov o viac ako 108% v porovnaní s minulým rokom. Zároveň sa vyrovnávala krivka počúvanosti počas pracovných dni a víkendov. Najväčší nárast počúvanosti sa týka podcastov so správami o aktuálnom spoločenskom dianí a politike. Tie zaznamenali nárast o 140% oproti roku 2019. Na Slovensku evidujeme veľké množstvo podcastov – podcasty denníka SME, Denník N podcasty, Sexuálna výchova, Vedátorský podcast, a preto by bola škoda nevyužiť tento priestor pre kampane v podobe sponzoringu alebo product placementu.

Aj vzniknutá platforma www.podmaz.sk odzrkadľuje rastúci trend podcastov na Slovensku. Web združuje podcasty od všetkých slovenských tvorcov. Nie je potrebné platené konto na to, aby si záujemca mohol prehrať svoju obľúbenú epizódu. Pre tvorcov podcastu sa zároveň naskytuje priestor na monetizáciu kontentu a umiestňovanie reklamy či už pred spustením, počas, alebo po prehratí podcastu.

Záujem o monetizáciu podcastov potvrdzuje aj vstup Spotify do akvizície spoločnosti Megaphone. Firmy chcú pomôcť aj producentom podcastov, ale aj inzerentom – tvorcovia vďaka tomu získajú možnosť zarobiť viac peňazí a inzerentom sa na druhej strane ponúknu široké možnosti cielenia v rámci digitálnej audio reklamy.

Očakávame pritom, že v roku 2021 na Slovensku začne narastať nákup programatického audia. Vašu kampaň teda viete obohatiť aj o audio reklamu a zvýšiť ňou inkrementalny zásah využitím vašich alebo dát tretej strany na pozadí.

Programaticky nákup a dáta

Podľa IAB až 70 percent návštev webstránok tvoria mobilné zariadenia. Zvyšných 30 percent vo väčšej miere patrí desktopu a veľmi malej miere tabletom. Ak sa pozrieme na programaticky nákup formátov na Slovensku a berieme do úvahy prémiovosť, tak desktop je veľmi dobre pokrytý brandingami, screenmi, či big screenmi. V roku 2020 sa do popredia v rámci mobilných formátov dostal mobilný interscroller, ktorý v určitej miere zastupoval branding na mobilných zariadeniach.

Výzvou pre rok 2021 je zatraktivniť mobilné formáty, ktoré sa budú zobrazovať na prémiových placementoch s kvalitnou viewability. Na význame budú rásť nielen formáty ale aj dáta, ktoré vie publisher poskytnúť. Kombináciou kvalitného formátu, dobrej viewability a kvalitných dát viete zaručiť úspešnosť svojej kampane.

Navyše spustením 5G siete sa nám rozšíria možnosti reklamy. Reklama a webstránka sa návštevníkovi načíta rýchlejšie, čo celkovo zlepší používateľský zážitok. S rýchlejším prenosom dát a presnejšou polohou sa nám otvárajú možnosti digitálnej out of home reklamy, alebo reklamy v smart hodinkách.

Rast videa na LinkedIn a podpora eventov

Platforme LinkedIn sa na Slovensku darí pomaly, no stabilne rásť. Najviac pútavým obsahom na tejto sociálnej sieti bolo tento rok video a live streaming. Online konferencie, eventy, prezentácie. Účasť na týchto eventoch je z pohľadu ceny dostupnejšia širšiemu okruhu ľudí a v čase pandémie je aj jediná možnosť. Preto nepredpokladáme, že v budúcom roku bude záujem o šírenie video kontentu nižší.

Pokiaľ sa veci vrátia to starého normálu, potrvá to určitý čas. LinkedIn tak predstavuje dostupné médium na promo eventu. Táto informácia je predovšetkým zaujímavá pre B2B segment. Príkladom je napríklad Slovenská sporiteľňa, ktorá tento rok usporiadala online konferenciu Ako na to. Využila všetky dostupné kanály, aby sa na tejto konferencii mohol zúčastniť čo najväčší počet ľudí. Cieľom bolo zapojiť nielen ľudí z oblasti B2B segmentu, ale zároveň šíriť message „banka pre firmy“ aj mimo tohto segmentu.

Pre samotný LinkedIn to znamená príležitosť vytvoriť sekciu venovanú iba videám podľa kategórií, podobne ako k tomu pristúpil Facebook. Midroll formáty v tejto sekcií budú zároveň vedieť podporiť tvorcov videí, ale aj príjem LinkedInu.


Zdroje:


Maroš Čeklovský

Digital Manager
Wavemaker Slovakia

Next up