Scrolluj a objavuj
KlikniŤukni a buď priekopníkom
KlikniŤukni a dokáž svoju odvahu

Rozpadnutie veľkej rodiny. Prečo americká vláda chce, aby sa Facebook rozdelil?

Zdieľať

Facebook kúpil Instagram v roku 2012 a o dva roky neskôr aj WhatsApp. Píše sa rok 2020 a okrem amerických volieb, snáď už definitívne uzavretých, prichádza z Ameriky ďalšia veľká novinka. A nie, nie je to nový iPhone. Do hľadáčiku americkej Federálnej Obchodnej Komisie (The Federal Trade Commission) sa totiž dostalo monopolné postavenie tohto gigantu.

Hlavnou výčitkou komisie je aktuálne nevýhodné postavenie používateľov, ktorí majú na výber len veľmi málo porovnateľných sociálnych sietí. Nemajú preto možnosť benefitovať z konkurenčného prostredia v rámci komunikačných aplikácií. Najobľúbenejšou praktikou Facebooku je totiž vyhliadnutie konkurencie s najväčším potenciálom a jej následne odkúpenie. Ako sa sám Mark Zuckerberg vyjadril: „It is better to buy than compete“.

Komisia preto požaduje, aby sa Facebook zbavil vlastníctva Instagramu a WhatsAppu. Podľa ich interných informácií dokopy všetky platformy celosvetovo používajú až 3 miliardy ľudí.

Ak by sa podarilo dosiahnuť úplné rozdelenie Facebooku, Instagramu a WhatsAppu, malo by to zrejme dopad na výkon kampaní. Použitie kombinácie Facebooku a Instagramu pomáha zvyšovať reach kampaní a zároveň je to cenovo veľmi efektívne. Rozdelenie týchto dvoch sociálnych sietí by mohlo mať za dôsledok zvyšovanie cien a mierne zhoršenie používateľského komfortu agentúr a zadávateľov, pretože by sa obsah musel nasadzovať na každú platformu samostatne.

Spoločné vlastníctvo Facebooku, Instagramu a WhatsAppu však pre Facebook ako firmu predstavuje v prvom rade obrovský zdroj dát, ktoré získavajú od všetkých používateľov. Je tak pochopiteľné, že sa takáto koncentrácia dátovej “moci” objavila v hľadáčiku regulačných úradov. Facebook však mal dostatok času (až 6 rokov) na to, aby si do detailov vyskladal naratív svojej obhajoby. Komisia to rozhodne nebude mať ľahké a celý proces bude trvať určite dlhšie ako len zopár mesiacov. Jeden z najpravdepodobnejších výsledkov je ten, že si Facebook nájde spôsob, ako legálne obísť všetky nariadenia a udržať si tak dáta, ktorými disponuje, a ako s ich pomocou naďalej monetizovať svoj priestor.


Zdroje:


Laura Hrubíková

Senior Account Manager
Wavemaker Slovakia

Next up