Vo februári 2020 sme ešte horlivo plánovali jarné kampane. Reklamný trh síce očakával isté spomalenie, no stále to bol rast na úrovni +2,7%. V marci 2020 však do našich životov vstúpil nový fenomén COVID-19. V priebehu pár dní paralyzoval domácu aj svetovú spoločnosť a ekonomiku. A logicky sa to prejavilo aj na výdavkoch v oblasti reklamného trhu. Aké sú teda aktuálne vyhliadky a existuje paralela s obdobím po roku 2008?
Keď v roku 2008 prišla ekonomická kríza, rast celosvetovej ekonomiky padol z 10% na -1%, poklesli aj investície do reklamy, a to na úroveň -11%. Aktuálne nás koronavírus dostal do stavu, kedy sa očakáva prepad rastu ekonomiky až na úroveň -5% celosvetovo, zatiaľ čo na Slovensku momentálne odhadujeme takmer dvojnásobný pád (2).
Výdavky do reklamy majú teraz poklesnúť na -11% vo svete. U nás odhadujeme -13% až -16% pre rok 2020. Všetko záleží od ťažko predvídateľnej jesene. V oboch prípadoch neistota z vývoja situácie spôsobila významnejší pokles výdavkov do reklamy, ako reálne padala ekonomika. Na strane klientov prevažovala opatrnosť, no netreba zabúdať, že práve nižší reklamný ruch prináša príležitosti byť efektívnejšie videný, a preto investície aj v čase recesie dávajú zmysel.
Pokles budú zmierňovať top hráči USA (-7,5%) a Čína (-2,8%). Na druhej strane z top 10 trhov najväčšie prepady reklamných investícií očakávajú Brazília (-29%), Japonsko (-20%) a Austrália (-19%). V Európe sa krajiny ako Veľká Británia, Nemecko a Francúzsko prepadnú na úrovni -10% až -15%. Jediná krajina z top miliardovej reklamnej ligy s pozitívnymi číslami v roku 2020 je Indonézia s odhadovaným 6% rastom, hlavne vďaka úspešnému boju s COVID-19 (v počte nakazených na 1 000 obyvateľov patrí medzi krajiny s najnižším počtom nakazených). Z ostatných stredne veľkých krajín viac ako 20-percentné prepady sú odhadované v Indii, Španielsku a krajinách regiónu MENA.
Ekonomika by sa však mala uzdravovať už v roku 2021, a z toho vyplývajú plusové čísla vývoja reklamy na úrovni 8% (pri vylúčených politických výdavkoch v USA za rok 2020).
Celosvetovo sa naďalej bude zvyšovať podiel investícií do online (vrátane digitálnych presahov v klasických mediálnych kánaloch).
Digitalizácia je rýchlo rastúci fenomén, ktorý výrazne vstupuje do biznisového života všetkých klasických médiatypov. Papierové noviny a časopisy majú svoje elektronické verzie, outdoor sa transformuje z plagátov na LED obrazovky a čoraz viacej poslucháčov počúva svoje obľúbené relácie a pesničky zo záznamu, v podcastoch či na Spotify.
V roku 2020 sa odhaduje celosvetovo podiel digitalizácie na úrovni 13% všetkých výdavkov do reklamy, pričom pred 5 rokmi to bolo iba 7%. Najďalej je v tomto outdoor, kde jeho digitálna forma tvorí až 31% outdoorových výdavkov.
Zo všetkých mediatypov online poklesne najmenej, napriek tomu prepad dosiahne -2,3% a na Slovensku až -9%. Avšak už v roku 2021 by sa vývoj mal opäť nasmerovať rastovo, aj keď zatiaľ nie v takej plnej sile ako doteraz. Dôležitým faktorom pri ozdravovaní sa stáva e-commerce a jemu príbuzné disciplíny, ktorých vývoj akceleruje s vývojom situácie okolo koronavírusu. K tomuto zodpovedajú dva trendy na trhu:
väčší počet marketingových a mediálnych cieľov zameraných na krátkodobé výsledky a výkon,
dôslednejšia práca s dátami, targetingom a prispôsobovaním odkazov rôznym cieľovým podskupinám.
V komunikačných mixoch veľkých značiek si TV stále drží svoje dominantné postavenie. Trend v tomto kanáli ide dvomi významnými smermi:
digitalizácia mení charakter klasických TV staníc na obsah video on demand a zároveň rastie popularita čisto digitálnych videoplatforiem (či už založených na reklame alebo užívateľskom poplatku),
táto postupná zmena v spôsobe konzumácie video obsahu spôsobila pokles podielu TV za posledných 10 rokov o 10 percentuálnych bodov, dosahujúc 27% v roku 2020 (toto číslo zahŕňa aj malé a stredné firmy, ktoré zvyčajne svoje mále rozpočty smerujú do online, pri veľkých zadávateľoch tento podiel dosahuje okolo 40%).
Tento mediatyp bol veľmi výrazne ovplyvnený opatreniami priamo súvisiacimi s koronavírusom. Pokles výdavkov sa odhaduje na úrovni 25%. Predikcia na ďalšie obdobie významne závisí od vývoja vírusu a voľného pohybu ľudí. Keďže outdoor veľmi dobre funguje na podporenie znalosti a imidžu značky, pre veľké brandy bude dôležitou súčasťou komunikačného mixu aj v budúcnosti.
Značky menej investujú, vydavatelia nemajú financie na kvalitný obsah, a to sa prenáša do slabšej čítanosti, z čoho pramení následná frustrácia klientov. Významní hráči chápu význam digitálneho presahu a orientujú svoje ďalšie aktivity týmto smerom. Klasický print utrpí významne celosvetovo aj na Slovensku viac ako -25% poklesom.
Pokles na úrovni -23% (v SR -25%) za rok 2020, je do veľkej miery ovplyvnený očakávanými poklesmi počúvanosti rádií vďaka lockdownu, keďže významnú časť počúvanosti tvorí počúvanie v aute a v práci. Rádio je zároveň veľmi nedocenený médiatyp, ktorý však dokáže veľmi efektívne napĺňať reachové a frekvenčné KPIs. Digitálne audio vrátane podcastov predstavuje malé %-né podiely, ale je to aktuálne marketingovo veľmi atraktívna disciplína pre marketérov.
Client Service Director
Wavemaker Slovakia