V nedeľu 8. marca si svet pripomenie Medzinárodný deň žien. Pri tejto príležitosti sme sa pozreli na to, čo nám o slovenských ženách prezrádzajú dáta z GroupM Live Panelu. Zaujímalo nás pritom to, či sa typ osobnosti u žien mení s vekom, resp. či vek vplýva na pravdepodobnosť príslušnosti k určitým spotrebiteľským archetypom.
Slúži vek vždy práve na identifikovanie odlišností medzi jednotlivými archetypmi alebo existujú aj také archetypy, kde sú rozdiely medzi vekovými skupinami malé? Je možné odsledovať trendy s rastúcim alebo klesajúcim vekom? U ktorých archetypov je najväčší rozdiel medzi vekovými skupinami?
Skôr než odpovieme na uvedené otázky, priblížme si, s akými spotrebiteľskými archetypmi v LivePaneli pracujeme. Celkovo definujeme trinásť spotrebiteľských archetypov:
Najväčšie rozdiely s rastúcim vekom sme vďaka dátam z LivePanelu objavili pri archetypoch World Explorers, Moment Seizers a Image‑Focused. Čím sú Slovenky staršie, tým menej objavujú svet a žijú pre aktuálny moment a tiež si menej prehnane potrpia na svoj vzhľad, čo môže súvisieť s vekom pribúdajúcou rozvážnosťou. Slovenky objavujú svet najmä vo veku 18-24 rokov. S pribúdajúcim vekom a ďalšími povinnosťami predovšetkým rodinného charakteru, skokovo klesá spontánnosť ich správania, a teda aj príslušnosť k archetypom World Explorers a Moment Seizers.
Slovenské ženy vo veku 18-24 sú tiež najväčšie lovkyne zliav (Bargain Hunters), kým staršie Slovenky zľavy vyhľadávajú menej, hoci pokles príslušnosti k tomuto archetypu s narastajúcim vekom nie je radikálny. Pri archetype Conscious Consumers sa s narastajúcim vekom príslušnosť zvyšuje, čo znamená, že staršie ženy sa radia medzi viac environmentálne uvedomelé.
Archetypy, kde sme si všimli minimálne rozdiely, a teda, na ktoré vek nemá takmer žiadny vplyv, sú Brand Loyalists, Foodies a Health Conscious. Najmä pri archetype Foodies vidno, že dobré jedlo si vychutnávajú Slovenky v každom veku. Tak isto vek nemá u slovenských žien vplyv na ich lojalitu k značke či na prístup k zdravému životnému štýlu.
Mladšie ženy, aj keď nie až tak výrazne, dominujú pri archetypoch Busy Life, Culturally Curious a Tech Early Adopters, čo veľmi súvisí s životným štýlom mladých. Staršie ženy naopak viac inklinujú k archetypu Quality Seekers. Ako tiež ukázali dáta z LivePanelu, Slovenky nie sú veľmi milovníčky áut v žiadnom veku (Car Enthusiasts).
Media and Data Analyst
Wavemaker Slovakia